וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסינים מציגים: "גלימת היעלמות" שתהפוך אתכם לבלתי נראים - ונראה שזה עובד

14.12.2023 / 0:02

מדענים סיניים הציגו לעולם את גלימת ההיעלמות שתהפוך כל אדם לבלתי נראה - ולפחות על פי סרטון ההדגמה, נראה שזה עובד. ברשת מפקפקים ובאוקראינה טוענים שהמציאו את זה קודם

הסינים המציאו גלימת היעלמות?/@yaron_zilberstain

זה לקח כמעט שלושה עשורים אבל נראה שגלימת ההיעלמות המפורסמת של הארי פוטר היא דבר אמיתי עכשיו. פיזיקאי סיני הציג את טכנולוגיית הבלתי נראות באירוע Super Night of Science שנערך בשאנגחאי על ידי Bilibili, פלטפורמת שיתוף הווידאו העיקרית של סין. צ'ו ג'ונהאו הציג כיצד "הגלימה" עובדת עליו בעזרת שני עוזריו כשאלה הניחו את הטכנולוגיה המהפכנית מולו והציגו כיצד הוא נעלם לנגד עינינו.

"בעתיד, לכולם תהיה גלימת היעלמות של הארי פוטר בארון", אמר צ'ו ג'ונהאו מהאקדמיה הסינית למדעים בשאנגחאי. בסרטון ששותף מאוחר יותר ב-X נראים הפיזיקאי ועוזריו מציבים פאנל בלתי נראה על חלק גופו התחתון של המדען, אז עוד אפשר לראות אותו מבעד לפאנל השקוף. אולם אז, כשהם הופעים את הפאנל ב-90 מעלות, חציו התחתון נעלם וניתן לראות בבירור את הבמה מאחוריו. הטכנולוגיה למעשה מבצעת מניפולציה של האור ומעניקה מצג של בלתי נראות. הסרטון ממשיך כשהוא מציג דרכים אחרות להפוך לבלתי נראה, כמו שימוש בשני חומרים בעלי מדדי שבירה דומים ומראה מישורית כדי ליצור הדמיית השתקפות.

ככה זה נראה

"הבלתי נראות של המדע הבדיוני תהפוך למציאות ככל שטכנולוגיית הבלתי נראות והחומר יתפתחו", הוא אמר, "עוד ציוד בלתי נראה ישנה את חיינו, כמו חדרים בלתי נראים שיכולים לספק פרטיות טובה יותר ומכשירי שמיעה בלתי נראים".

איך זה עובד?

לפי ההסבר שפורסם ב-globaltimes אפקט ההעלמות הזה קורה בעזרת חומר קסום הנקרא lenticular grating, שזה בתרגום חופשי "סורגי עדשות", המאפשר שבירה של אור באופן קבוע. זה סוג מיוחד של חומר המורכב משורות של עדשות קמורות גליליות זעירות שמסודרות ליצירת עדשה קמורה גלילית גדולה. כל עדשה קמורה גלילית דוחסת את החפץ מאחוריה לרצועה דקה, ומספיק עדשות שכאלה "שוברות" את החפץ למספר אינסופי של רצועות דקות זהות, שמעניקות סוג של אשלית אי נראות.

"בנוסף, מקדם שבירה (קבוע שמסמל תכונה פיזיקלית של חומר שקוף) יכול לשמש גם ל'אי נראות'. כך למשל, חפצים עם זכוכית בורוסיליקט באחוזים גבוהים יכולים להיות גם 'בלתי נראים' כאשר הם נעים בגליצרול (תרכובת אורגנית בעלת תפקיד ביוכימי בגוף יונקים) עם מקדם שבירה קרוב לשלו", הסביר צ'ו.

זהו למעשה אחד העקרונות שהשתמשו בהם למימוש "גלימת ההעלמות", כאשר הבד של הבגד ומקדם השבירה של האוויר זהים, אנשים יכולים להיות "בלתי נראים" באופן חופשי לאחר שלבשו אותו, אמר המומחה.

התגובות לסרטון היו חצויות. בעוד חלק האמינו בטכנולוגיה, אחרים חשבו שמדובר במתיחה.

"מאמין לזה. הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן. בעתיד אולי נוכל ללבוש בגדי בלתי נראות", כתב אחד ואחר הוסיף: "זה מוצר הכרחי לאנשים שיש להם חרדה חברתית". צופה נוסף כתב: "אני חושש שלעבריינים יהיה את זה" ואחר תמך: "הטכנולוגיה מדהימה. דברים מהמדע הבדיוני מתעוררים לחיים, אבל אני רק מקווה שהדברים האלה ינוצלו למטרות טובות".

וזה קרה ב-2017

אמיתי או זיוף? הכירו את "גלימת ההיעלמות" המדהימה

לכתבה המלאה

היו גם כאלה שפחות האמינו שזה יעבוד כמו שצריך: "בסרטון עדיין ניתן לראות שיש שם מישהו. לא תוכל להיכנס בלתי נראה לבנק ככה".


עוד דברים שאסור לפספס:
מדענים קוראים לערוך מחקר דחוף על ההשלכות של סקס בחלל: "תוך עשור תיירי חלל יקיימו יחסי מין"

הודעת לייזר הגיעה לכדור הארץ ממרחק של 16 מיליון קילומטרים

האוקראינים עשו זאת קודם?

אם בניצול למטרות טובות עסקינן, מתברר שאוקראינה טוענת כי היא כבר המציאה "גלימת היעלמות" הרבה לפני הסינים - כדי לסייע לצבא שלה לחמוק מצלפים, מצלמות תרמיות, מזל"טים וחיילים רוסים.

השר לטרנספורמציה דיגיטלית באוקראינה, מיכאילו פדורוב, שיתף סרטון ברשתות החברתיות, שלדבריו מראה את יכולותיה של הגלימה. הסרטון, שצולם על ידי מצלמת הדמיה תרמית, מציג חייל עטוף גלימה שנראה פחות בבירור משני עמיתיו חסרי הגלימה. "הגלימה חוסמת קרינת חום והופכת את האנשים לבלתי נראים בפני מצלמות תרמיות רוסיות. זה יעזור לחיילים שלנו לעבוד ביעילות במהלך הלילה", כתב פדורוב בפוסט ששיתף ב-X. פדורוב הוסיף בטלגרם כי המעיל קל משקל - עד 2.5 ק"ג - ועובד גם בתנאי מזג אוויר קשים כמו שלג וגשם. הוא הוסיף כי הוא אינו נשרף ומגן על המשתמשים מפני חום קיצוני. הוא לא סיפק מידע נוסף על החומרים והטכנולוגיה ששימשו לייצור הגלימה.

שימו לב להבדלים:

השר ייחס את ההמצאה ל-Brave1, שהיא יוזמה של ממשלת אוקראינה לקידום חדשנות בטכנולוגיית שדה הקרב. חבר בצוות הפיתוח של Brave1, מקסים בוריאק, אמר ל-Newsweek כי יכולת הייצור שלהם עבור הגלימות מוגבלת כיום ל-150 יחידות בחודש, אך הם "מוכנים לייצור המוני". לדבריו, הטכנולוגיה תוכננה תוך מחשבה על יחידות מומחים מסוימות, כמו צלפים וצוותי סיור. בוריק הוסיף כי הגלימות עבדו בצורה הטובה ביותר כאשר האדם שלובש אותן נע לאט, שכן תנועות מהירות גורמות לעלייה בטמפרטורת הגוף.

מוקדם יותר השנה הופיעו דיווחים על כוחות רוסים הלבושים בשמיכות חלל עשויות מיילר, חומר בעל "תכונות מעולות של החזרת חום" שיכול לנתב מחדש "כ-90 אחוז מחום הקרינה". לפי הדיווחים, הטקטיקה הזו שימשה גם את הטליבאן באפגניסטן כדי להימנע מחשיפה על ידי כוחות נאט"ו. לא ברור איך או האם הז'קט האוקראיני החדש שונה בכל דרך שהיא.

סוגים אלה של מעילים עשויים להיות שימושיים עבור הכוחות האוקראינים בשלב זה של מתקפת הנגד, שכן חיילים נאלצים לעתים קרובות לנטוש כלי רכב ולהמשיך ברגל לאחר שהם נתקלים בשדות מוקשים רוסיים צפופים, ציין ה-Kyiv Post.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully