וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי "זרת אייפון" ועד כמה זה מסוכן? "העיוות" שמעודד אנשים להניח את הסמארטפון

1.4.2024 / 0:02

בהלה ברשת: אנשים טוענים ששימוש מוגזם בטלפון נייד גורם ל"זרת אייפון" - מצב בו הזרת מתעוותת. האם זה נכון ומאילו עוד בעיות גופניות הקשורות לשימוש בסמארטפון כדאי לנו להיזהר?

רופא מסביר האם הטלפון משפיע על מראה האצבעות שלנו/Dr Karan Raj

אנשי טכנולוגיה ומשתמשי סמארטפון חוששים שהמכשיר הנייד שלהם, המוחזק פעמים רבות על הזרת בעת השימוש, גורם לה להתעקם - מצב פיזיולוגי מסוכן שזכה כבר לכינוי "זרת אייפון". קונספירציית ה-iOS הזו נדונה לאחרונה בפודקאסט "The TJ Show", שם השתכנעו המנחים שבזרת בה הם משתמשים כדי לתמוך בסמארטפון שלהם (לא רק אייפון) יש שקע בולט - ונראה שהיא שונה מהזרת ביד השנייה. הקטע הופץ ברשת ועורר בהלה, כשאנשים רבים נשבעו שאחרי שראו את זה הם יפסיקו להשעין את הסמארטפון שלהם על הזרת או יפחיתו בזמן השימוש.

כעת מומחים רפאויים ממהרים להרגיע: אין דבר כזה "זרת אייפון" ואין סיבה לעבור להשתמש בניידים המתקפלים. "רוב התמונות הללו (של שקעים או עיוותים) אינן מציגות בעיה. הן מראות אנטומייה של זרת טיפוסית, שיכולה להשתנות במידה רבה", אמר ד"ר פיטר אוונס, מנתח אורטופדי בקליבלנד קליניק.

המרפאה בעיסוק, אפריל היבלר, ומנתח היד ד"ר מייקל גיירי מ-Orthocarolina מסכימים. "אין אבחנה רשמית ל'זרת אייפון'", הם קבעו. "יתכן שאנשים שחושבים שיש להם 'זרת אייפון' סובלים ממצב אחר", הוסיף ד"ר אוונס אבל הבהיר ש"שימוש מוגזם בטלפון נייד יכול לגרום למגוון של בעיות מפרקים. בעוד שחלק מהטענות על פגיעה עשויות להיות מוגזמות, אחרות הן אמיתיות וכרוכות בנזק רציני לטווח ארוך".

הוא הזהיר כי חלק מהבעיות שעלולות להיווצר כוללות קלינודקטיליה, מום גנטי באצבע הגורם לקצה הזרת להתכופף קרוב לקמיצה. יש גם כוויצת דופיטרן, מחלה שגורמת להתכווצות קבועה של האצבעות וחוסר יכולת ליישר אותן. אוונס הדגיש כי אין אינדיקציה ששימוש בסמארטפון תורם לתופעה האחרונה. עם זאת, הוא מזהיר מפני מספר מצבים רפואיים הקשורים לטלפון הנייד שכן עלולים להיווצר.

ואלו פציעות שכן אפשריות:

על אף שסינדרום "זרת אייפון" נשמע מופרך, המנתח ד"ר פיטר אוונס אומר ש"מרפק אייפון" - הידוע ברפואה כתסמונת התעלה הקוביטלית - הוא אמיתי לגמרי. זה קורה לאנשים שמכופפים את המרפק שלהם מעבר ל-90 מעלות לזמנים ארוכים, בדרך כלל כדי לכתוב הודעות. "עקצוץ או חוסר תחושה בזרת שלכם יכולים גם לאותת על התסמונת" הידוענ כגורמת לנזק עצבי.

בנוסף, אוונס אומר שיש לעמוד על המשמר מחשש ל"אגודל או צוואר הטקסט" הנורא. "מפרקי האגודל שלכם לא נועדו לכתוב טקסטים ולהחליק למעלה ולמטה כל היום", הוא אמר, "שימוש יתר עלול להחמיר מצבים בסיסיים כמו דלקת פרקים, או לגרום לבעיות חדשות בגידי האגודל".

עוד בנושא:
סכנה מתמשכת: תלמיד בית ספר נפצע קל מפיצוץ סמארטפון

אתם מצלמים הרבה סלפי? זה מסוכן לבריאות שלכם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

באשר לצוואר, אוונס ציין ש"ראש ממוצע שוקל בסביבות 4.5-5.5 קילוגרמים", מה שאמור להדאיג כשמסתכלים כלפי מטה בסמארטפון. "כשאתם מסתכלים למטה, אתם מגבירים את העומס על שרירי הצוואר שלכם. לחץ נוסף זה יכול לגרום לכאבי שרירים ולעוויתות". היבלר וגיירי טוענים גם ששימוש מוגבר בסמארטפון יכול להחמיר את תסמונת ה"אצבע הדק" (מונח רפואי שמתייחס למצב פתולוגי שבו אחת מאצבעות כף היד נתקעת במצב כיפוף) ותסמונת התעלה הקרפלית (תופעה שבה יש לחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד שעלול לגרום לכאבים וחולשה ביד ולקושי בתפקוד היומיומי).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully