וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות "עכבישים" שחורים נצפו בעיר האינקה במאדים בתמונות לוויין חדשות

15.5.2024 / 0:07

שני לוויינים אירופאים שחלפו מעל הקוטב הדרומי של מאדים הבחינו במאות עכבישים, אך כיצד הם בדיוק הגיעו לשם?

צילום פנורמה של מאדים מהגשושית פרסווירנס/NASA

האם נמצאו חיים על מאדים? מאות "עכבישים" שחורים זוהו ב"אינקה סיטי" המסתורית שעל מאדים, לפי תמונות לוויין חדשות. למעשה שני לוויינים אירופאים שחלפו מעל הקוטב הדרומי של מאדים זיהו את העכבישים צצים על פני תצורה מסתורית אך מוכרת. באזור הזה שוכנת סדרה מורכבת של רכסים ועמקים מרובעים ומלבניים, שמקורם עדיין בגדר תעלומה, שנקרא באופן רשמי "אנגוסטוס לבירינטוס" כשהוא התגלה לראשונה ע"י הגשושית מארינר 9 של נאס"א בשנות ה-70. הדמיון המעורפל שלו להריסות עתיקות על פני כדור הארץ גרם למדענים לתת לה את הכינוי "אינקה סיטי".

אותה "אינקה סיטי" מוצגת בתמונת לוויין שצולמה ב-27 בפברואר 2024. תכונה מוזרה נוספת של מאדים נראית גם היא בתמונה: העמקים עמוסים במאות כתמים כהים מטושטשים. אלה ידועים בתור "עכבישי מאדים". עם זאת, לצערנו, הם לא מהווים הוכחה לחיים על הכוכב האדום. "במקום עכבישים אמיתיים, התכונות הקטנות והכהות הללו נוצרות כאשר שמש האביב נופלת על שכבות של פחמן דו חמצני שנוצרו במהלך חודשי החורף האפלים", אומרת סוכנות החלל האירופאית (ESA).

תצורת עיר האינקה של מאדים. ESA/DLR/FU Berlin, אתר רשמי
תצורת עיר האינקה של מאדים/אתר רשמי, ESA/DLR/FU Berlin

מבט מקרוב על אזור אחד של הקוטב הדרומי של מאדים מה-4 באוקטובר 2020, חושף תצורות "עכביש" בפירוט רב יותר. קרח הפחמן דו חמצני (המכונה קרח יבש) שקוף ברובו. לכן, חלק גדול מאור השמש הזורחת על הקרח הזה עובר אל הקרקע שמתחת. האדמה הכהה סופגת את אור השמש, מתחממת וגורמת ל-CO2 בתחתית שכבת הקרח לעבור ממוצק לצורת גז. "אור השמש גורם לקרח פחמן דו חמצני בתחתית השכבה להפוך לגז, שלאחר מכן מצטבר ופורץ דרך לוחות של קרח שמעליו. הגז מתפרץ לחופשי באביב של מאדים, גורר חומר כהה אל פני השטח תוך כדי שהוא הולך ומנפץ שכבות של קרח בעובי של מטר", הסביר ה-ESA, "הגז העולה, עמוס באבק כהה, עולה מבעד לסדקים בקרח בצורת מזרקות גבוהות או גייזרים, לפני שהוא נופל בחזרה ומתיישב על פני השטח. זה יוצר כתמים כהים של בין 45 מ' לק"מ אחד רוחב. אותו תהליך יוצר דפוסים אופייניים 'בצורת עכביש' שנחרטו מתחת לקרח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עיר האינקה של מאדים מוצפת בערימות של 'עכבישים' שחורים, תופעת אביב קבועה על הכוכב האדום. ESA/TGO/CaSSIS, אתר רשמי
עיר האינקה של מאדים מוצפת בערימות של 'עכבישים' שחורים, תופעת אביב קבועה על הכוכב האדום/אתר רשמי, ESA/TGO/CaSSIS
עכבישים על מאדים. ESA/TGO/CaSSIS,
עכבישים על מאדים/ESA/TGO/CaSSIS

אז כאמור אלו לא באמת עכבישים אלא רשתות משונות של אפיקי קרקע המכונות "עכבישים", שכל אחד מהם נוצר על ידי שנים ארוכות של סחיפה שנוצרת בשל הפשרת עונתית של פחמן דו-חמצני. גודלם של ה"עכבישים" על מאדים יכול לנוע בין עשרות למאות מטרים, וניתן למצוא אותם רק באזור הקוטב הדרומי של כוכב הלכת, כשלרוב יש להם מעין בור מרכזי שממנו מסתעפים כמה ערוצים שונים - כמו גוף ורגליים של עכביש.

עוד בנושא:
"מצאנו חיים על מאדים לפני 50 שנה - ואז הרגנו אותם"

דלת של פירמידה נחשפה על מאדים "הוכחה שהיו שם חיים"

על אף שהעכבישים האלה נראים בתמונות ממאדים כבר עשרות שנים, מדענים לא הצליחו לגלות כיצד הם נוצרו עד 2006. "המפתח להבנת העכבישים והכתמים היה חשיבה דרך מודל פיזי של מה שקורה", אמר הגיאולוג הפלנטרי פיל כריסטנסן, פרופסור באוניברסיטת אריזונה סטייט שעבד עם נאס"א במשך שנים, "זה החול והאבק שממשיכים לייצר את הכתם הכהה שיוצר את 'גופו' של העכביש. באשר לרגליים, אלו מופיעות כגז ה-CO2 הממהר להימלט בגייזר חוצב חריצים באדמה מתחת ללוח הקרח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully