וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הסמל המוכר של לב בכלל לא דומה לאיך שנראה לב אנושי?

6.6.2024 / 0:04

עשו גוגל על לב אנושי ותראו שקשה למצוא דמיון בינו לבין אימוג'י הלב שאנחנו שולחים אחד לשני כל הזמן. אם כך, מדוע הלב המאויר נראה ככה - ❤️ ומי היה הראשון שעשה את הטעות?

הדפסת לב אמיתי במדפסת תלת ממד/Noor et al.; Advanced Science, 2019

האם גם לכם יצא לתהות מדוע סמל הלב המוכר, זה שאנחנו שולחים אחד לשני בוואטסאפ, או משרבטים במחברת,בכלל לא דומה ללב אנושי? בתוך החזה שלכם יש גוש שריר א-סימטרי בעל מראה מסורבל, חסר רגשות ובלתי רומנטי להחריד שהוא הלב. על אף זאת, אנו ממשיכים להשתמש בצורת "לב" (3> ❤️) שגויה מבחינה אנטומית כדי לתאר את האיבר החשוב הזה שלו אנו מייחסים בטעות מאפיינים סנטימנטליים.

מהיכן בדיוק הגיע סמל הלב האדום הקלישאתי זו שאלה שקשה לספק לה תשובה חד משמעית, אם כי מחברי מחקר חדש ניסו לשים לה סוף ולפענח מתי הטעות הזאת החלה. במבט לאחור, הם מאמינים שהפילוסופים היוונים העתיקים היו הראשונים לשייך את הפעימות לרגשות, ומציינים את אריסטו כאחד האשמים העיקריים לכך. פילוסופים ומדענים קלאסיים ומתקופת ימי הביניים, ובכללם אריסטו, החשיבו את הלב כמשכנם של החשיבה, ההיגיון והרגש, ובכך דחקו את ערכו של המוח.

גם כתבים בעלי אופי דתי, ללב מיוחסת מבחינה היסטורית משמעות מיסטית, כמטפורה או כאיבר שניחן בתכונות רוחניות או שמימיות. הרעיון מופיע בתנ"ך כבר בפרקיו הראשונים; בספר בראשית, פרק ו', פסוק ה' מוצב מקור רוע האדם בלבבו, ובספר שמות פרקים ה'-י"ב חוזר הצירוף בו האל "מכביד את לב פרעה".

לפי הנוירוכירורג והסופר ההולנדי פייר וינקן, האיור הקדום ביותר של הסמל הקלאסי בצורת לב הופיע בטקסט מהמאה ה-13 וייתכן שהוא צוייר בהשראת תיאור האיבר ע"פ אריסטו. מקורות אחרים מציעים כי לוגו הלב הקלאסי מייצג עלה של זן שנכחד כעת של צמח בשם סילפיום, שצמח בעבר לאורך החוף הצפון אפריקאי ושימש בתרבויות העתיקות בתור מאכל ותבלין, כששרף הצמח שימש מרפא לתחלואים שונים וכאמצעי למניעת ילודה. גם צורת הזרעים שלו היא באופן מפורש צורת לב. עקב שימושו של הצמח כאמצעי מניעה צמחי עתיק או כסם הגורם להפלה, צורה זו נקשרת למיניות ולאהבה. יש הטוענים שהצורה המוכרת לנו בעצם מתארת את לבה של הפרה, שהייתה מראה מיידי ונגיש יותר לרוב האנשים במאות הקודמות מאשר לב אמיתי של בן אדם.

לב אנושי לעומת אייקון לב. oxanaart/kozhedub_nc, ShutterStock
כמה הם שונים: הלב האמיתי מול הצורה המוכרת/ShutterStock, oxanaart/kozhedub_nc

ללא קשר לאופן שבו צץ לו הלב המזויף הראשון, מחברי המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Visual Communication in Medicine, מעירים בבוטות כי "סמל הלב המתואר באופן אוניברסלי אינו נראה כמו לב אנושי אמיתי. עם זאת, לאף אחד לא אכפת, שכן השימוש בסמל הלב הנוכחי מוגבל כדי לבטא את רעיון ה'לב' במובן המטאפורי שלו כגרעין הרגש, החיבה והאהבה".

הם מסבירים שהסמל הפך לנפוץ במאות ה-15 וה-16, אם כי רק באמצע המאה ה-20 הבינו מדענים סוף סוף שהצורה המפושטת עשויה להיות מבוססת על עובדה אנטומית. אכן, ההעתקים הראשונים של מערכת העורקים הכליליים נוצרו בשנות החמישים - כאשר פלסטיק הוחדר לאבי העורקים של אנשים מתים ויצר מה שבאופן מפתיע "דומה לצורה האיקונית של הלב".

עוד בנושא
מחקר מצא שמבוגרים לא יודעים להשתמש באימוג'ים: "סבא שלח לי חציל"

שקיות מתחת לעיניים, יש לכם? אימוג'י נוספים בדרך אלינו

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כמה עשורים לאחר מכן, הפיתוח של טכניקות חדשות הכוללות הזרקת צבעי ניגוד לעורקים הכליליים חשף עד כמה למעשה מדויקת באמת צורת הלב המסורתית. "על ידי הזרקה בו זמנית לעורקים הכליליים הימניים והשמאליים, ניתן להמחיש את כל מחזור הדם הכלילי", כותבים החוקרים, "הדמיה עכשווית של העורקים הכליליים הימניים והשמאליים יוצרים את הצורה המדויקת של מה שהיינו רגילים לזהות כ'לב האדם'".

תצפיות אלה מעלות את השאלה האם אנטומיסטים עתיקים גילו איכשהו את הדפוס הזה אלפי שנים לפני שהוא נחשף על ידי המדע המודרני? בהשערות לגבי אפשרות זו, מחברי המחקר תוהים האם החוקרים המוקדמים הללו יצרו יציקות דומות לאחר המוות של העורקים הכליליים, תוך שימוש בחומרים בסיסיים יותר כמו גבס במקום פלסטיק. מתוך הבנה שהתיאוריה שלהם היא השערה לכל היותר, הם בכל זאת מאמינים שזו עשויה להיות "ההשערה הסבירה ביותר שתסביר את ההתאמה המדויקת של הדימויים שלנו עם הדימוי הארכיטיפי הישן של הלב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully