וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלומה נפתרה: החוקרים נדהמו לגלות "מחשב בן 2,000 שנה"

25.9.2024 / 0:06

המדענים נשארו ללא מילים אחרי שהצליחו לפצח פאזל מסובך שפתר את חידת לוח השנה האסטרונומי המורכב שהתגלה לפני יותר מ-120 שנה: "פתרון הפאזל התלת-ממדי המורכב הזה חושף יצירה גאונית"

איך התגלה מנגנון אנטיקיתרה - המחשב העתיק ביותר בעולם?/forbidden.knowledge18/

מתי התחילה ההיסטוריה של המחשוב? הרוב מציינים את שנת 1945 כשנה שבה נוצר המחשב הניתן לתכנות הראשון, ENIAC (אניאק - "מכונת אינטגרציה וחישוב ספרתית אלקטרונית" שהיה המחשב האלקטרוני הראשון אשר תוכנן להיות בעל שלמות טיורינג. אחרים ילכו אחורה יותר יצביעו על העבודה של צ'ארלס בבג' ועדה לאבלייס והמנוע האנליטי שלהם שהיה התכנון הראשון של מחשב מכני ונהגה כבר ב-1832. מרחיקי הלכת יתנו את הקרדיט למחשב הראשון לנול של ז'אקאר - נול מכני שהומצא על ידי ז'וזף מארי ז'אקאר, טווה משי צרפתי, בשנת 1801 ונשלט על ידי רצף כרטיסים מנוקבים.

אבל מסתבר שההתחלה האמיתית של עולם המחשוב היא לא במאה ה-18 או ה-17. לא, הכל מתחיל (כמו שכל הגברים יודעים) באימפריה הרומית, ובמכונה קטנה הידועה בשם מנגנון אנטיקיתרה.

מדענים בכל רחבי העולם נותרו פעורי פה לנוכח הגילוי של שרידי ה"מחשב" בן 2,000 השנה שהיה בעל מורכבות מדהימה. מנגנון אנטיקיתרה הוא מכונת חישוב אנלוגית קדומה ששימשה כלוח שנה אסטרונומי - והיא מכונה "המחשב הראשון" ותִעתע במדענים במשך דורות מאז שנחשפה באונייה טרופה יוונית בשנת 1901 שהתגלתה על קרקעית הים סמוך לאי היווני אנטיקיתרה, בין קיתרה לכרתים, וקרויה על שמו. המכשיר הזה נבנה ככל הנראה בסביבות תחילת המאה הראשונה לפני הספירה, ונראה שהוא מכיל מורכבות מרשימה של גלגלי שיניים שכולם שעבדו ביחד כדי לחשב... משהו.

מתקדם טכנולוגית יותר מכל מנגנון אחר שהומצא במשך 1,000 השנים הבאות

ההתקן הוא כלי מדידת זמן שמופעל ידנית והשתמש במערכת גלגלי שיניים כדי לעקוב אחר הזמן השמימי של השמש, הירח והכוכבים. הוא פעל גם כלוח שנה, עקב אחר שלבי הירח השונים וניבא מתי יתרחשו ליקויי חמה ולבנה. למרות שזה נשמע פשוט יחסית, המנגנון המכני שמתוארך לתקופה שבין 150 ל־100 לפנה"ס היה למעשה עתידני ומתקדם טכנולוגית יותר מכל מנגנון אחר שהומצא במשך 1,000 השנים הבאות.

כיום, במצבו הנוכחי המנגנון מורכב מ-82 שברים נפרדים, כאשר רק שליש מהמבנה המקורי שלו נותר, והוא כולל 30 גלגלי שיניים מברונזה מחלידים והמדענים לא ידעו בדיוק כיצד תפקד ואיך נראה.במחקרים קודמים התברר כיצד נראה החלק האחורי של המנגנון, אבל החלק הקדמי נותר בגדר תעלומה.

מחקר שבוצע על המכשיר ע"י מומחים מיוניברסיטי קולג' לונדון כלל מודלים ממוחשבים תלת מימדיים ועזר להם לפתור את התעלומה של אופן פעולת המכשיר, וחשף מה שהם הגדירו כ"יצירה גאונית".

עוד בנושא
תעלומת ה"עב"ם" העתיק בקרקעית הים הבלטי נפתרה באופן מפתיע

מבחן טיורינג: סיפורו הטרגי של אבי מדעי המחשב

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אדם ווצ'יק, מדען להנדסת חומרים באוניברסיטה אמר ב-2021: "אנו מאמינים שהשחזור שלנו מתאים לכל הראיות שמדענים אספו מהשרידים הקיימים עד כה" הוא וחבריו למחקר העלו את התאוריה שההתקן עקב אחר תנועת השמש, הירח והכוכבים על טבעות קונצנטריות, כיוון שהיוונים הקדמונים האמינו שהשמש והכוכבים סובבים סביב כדור הארץ, ולא להיפך.

החוקרים הסבירו בכתב העת "Scientific Reports": "פתרון הפאזל התלת-ממדי המורכב הזה חושף יצירה גאונית - המשלבת מחזורים מאסטרונומיה בבלית, מתמטיקה של אפלטון ותיאוריות אסטרונומיות יווניות עתיקות".

למרות שההיסטוריונים מאמינים שהיוונים הקדמונים (תחת שלטונם של הרומאים) בנו את המחשב הזה, אף אחד לא בטוח מי יכול היה לייצר פלא הנדסי כזה אם כי הועלו תיאוריות על מתמטיקאים יווניים מפורסמים כמו היפארכוס או ארכימדס. כיום, המחשב הקדום המדהים זה נמצא במוזיאון הארכיאולוגי הלאומי באתונה, לא רחוק מהמקום בו התגלה במקור, כעדות לכושר ההמצאה המדהים שהיה קיים בעולם העתיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully