וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק: מעתיקה ומקווה לטוב

15.9.2011 / 17:16

תוך יממה השיקה פייסבוק שני פיצ'רים שמקורם במתחרותיה. עד כמה היא לחוצה ומה יהיו ההשלכות על המשתמשים?

מה זה אומר כשחברת ענק, סוג של מונופול בתחומה, מכניסה ביממה אחת שני שינויים מהותיים למערכת שלה – שניהם מזכירים מאוד שירותים מתחרים? במקרה של פייסבוק, זה קצת נראה כמו לחץ. שתי הכרזות משמעותיות יצאו אתמול מהרשת החברתית. הראשונה הייתה רשימות חברים חכמות. הרשת תכנס את חבריו של המשתמש ברשימות אוטומטיות המבוססות על צורת ההיכרות (משפחה, עבודה וכדומה) ואף תאפשר לו לייצר רשימות מקטגוריות נוספות שיגדיר בעצמו. מזכיר מאוד (אבל מאוד) את פיצ'ר המעגלים של גוגל פלוס. כאשר השיקה גוגל את הרשת החברתית שלה, הוצגו המעגלים כהבדל המשמעותי ביותר בין שיטת העבודה שלה לעומת זו של המתחרה.

כמה שעות לאחר מכן הגיעה עוד הודעה מפייסבוק. מעכשיו כבר לא חייבים להיות חברים של מישהו כדי להיחשף לעדכונים שלו. כל משתמש יכול להוסיף לעמוד שלו אפשרות "הירשם", שתיתן למעוניינים בכך להכניס את עדכוניו לפיד שלהם, גם בלי קשירת הקשר החברי. אי הסימטריה הזאת היא קונספט שאפשר לומר שהוא כמעט מנוגד במהותו לפייסבוק – שעד אתמול נסמכה על הדדיות כמעט קדושה, שאף עוגנה בשם תואר מחייב – "חברים". לא סתם חבר'ה או "משתמשים". גם לא "עוקבים" כמו בטוויטר. טוויטר, אמרנו? הקונספט הא-סימטרי הוא 'טוויטרי' לא פחות ממה ש"רשימות חברים" הוא 'גוגל פלוסי'.

זו לא הפעם הראשונה שפייסבוק נבהלת מטוויטר ומנסה להעתיק את חוויית המשתמש שלה. לפני מספר שנים התעוררו משתמשי הרשת החברתית כדי לגלות שהפיד שלהם נראה לפתע כמו ערימה של ציוצים. הוא הכיל כמעט רק עדכוני סטטוס, ודחק את הלינקים, התמונות ושאר האובייקטים המשותפים הצידה. לקח לא מעט זמן עד שצוקרברג ושות' קצת נרגעו והחזירו את המצב לקדמותו.

בכלל, נראה שפייסבוק מאמצת לאחרונה כל "קילר פיצ'ר" של מתחרה או גוף שתחום העיסוק שלו מזכיר במשהו את שלה (או כזה שהיא רוצה להזכיר במשהו את שלו). Facebook Places – צ'ק אין מבוסס מקום? ממש כמו בפורסקוור. קופונים ודילים? סוג של גרופון. פילטרים על תמונות? הקטע של אינסטגרם. לא תמיד זה עובד. את הדילים פייסבוק ביטלה, ואת ה-Places – שינתה. ובכל זאת, נראה שהיא ממהרת לאמץ כיום כל טרנד שמסתמן כחם. מאחוריה היא רואה חברות כמו מיקרוסופט וגוגל, שעם השנים הפכו לשמנות, שמרניות ומסואבות, ואיבדו את המוג'ו שלהן ואת החדשנות לטובת הבחורים החדשים בשכונה. פייסבוק הייתה פעם בחור חדש כזה. היום, עם היסטוריה של מספר שנים, רוח ארגונית מסוג מסוים, שווי של מיליארדים ו-750 מיליון משתמשים – כבר קשה לה לשמור על ראש של סטארט-אפ ולהמציא פיצ'רים חדשניים כלאחר יד. אז במקום לחדש – היא פשוט מעתיקה. מוסיפה את הציפוי והקרם של האחרים לעוגת הבסיס שלה.

רק שלא ילכו למתחרים

אז עכשיו פייסבוק היא שוב קצת טוויטר (או קצת הרבה). במתן אפשרות מעקב היא הופכת את הקיר של המשתמש למשהו מייצג יותר מאשר בעבר. אם קודם הוא הרגיש שהוא מנהל שיחה רבת משתתפים עם חבריו ומכריו, עכשיו ייתכן שירגיש שהוא עומד על במה פומבית לחלוטין. אנשים חושבים פעמיים לפני שהם מבקשים חברות ממישהו שאינם מכירים, אבל לא תהיה להם סיבה לחשוב פעמיים אם אכן לעשות מנוי לעמוד של מישהו כזה, שפשוט מעניין אותם. משתמש שייבחר להוסיף לחשבון שלו את פונקציית ה"הירשם" יצטרך להפנים שפתאום בפייסבוק שלו נמצאים גם זרים מוחלטים – דבר שאולי יגרום לו לשנות את צורת ההתבטאות שלו.

בפייסבוק מקווים, כמובן, שהשינויים הללו ישפיעו לטובה – שכלי ההרשמה יחסוך פתיחת "עמודי לייק" מצד משתמשים פופולריים שהגיעו למגבלת 5,000 החברים ושכלי רשימות החברים יאפשר למשתמשים להתבטא ביתר חופשיות – בזכות העובדה שאפשר להגדיר בקלות את הקהל אליו מגיע המסר שמתפרסם. הם בעיקר מקווים, בואו נודה בכך, שמשתמש שמקבל את הכלים הללו אצלם לא יראה את הצורך לעבור את הכביש הווירטואלי אל אותו מתחרה שנתן אותו עוד לפני פייסבוק. אם זה יצליח להם – נראה בקרוב.


עוד בנושא

- חדש בפייסבוק: לעקוב אחרי מי שלא חבר
- פייסבוק משיקה רשימות חברים חדשות
- לאן נעלמה החדשנות של פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully