וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמה החדשנות של פייסבוק?

גדי להב

30.8.2011 / 15:57

את הפרויקטים האחרונים לקחה פייסבוק ממתחרותיה; מתי לאחרונה היה לה רעיונות משלה?

לפני כשבוע פירסמה פייסבוק הודעה שעשויה להיחשב מפתיעה: היא הורגת את פונקציית הצ'ק-אין. מעתה, לפחות בארה"ב - אי אפשר לעשות צ'ק-אין בפייסבוק. בשנתיים האחרונות, מאז מהפכת הסמארטפונים, שירותים מבוססי מקום היו הטרנד הכי חם באינטרנט, ובשפיץ של השפיץ כיכבו אתרי הצ'ק-אין כמו פורסקוור. הייתכן שמלכת הרשת זונחת את התחום הכי לוהט?

לכאורה, זהו כישלון של פייסבוק, אבל האמת היא שזהו כישלון הצ'ק-אין. אמנם, בפייסבוק יש כנראה יותר צ'ק-אינים מאשר בפורסקוור - אך העניין הוא שלצ'ק-אין כשלעצמו אין ערך. הוא פעולה בלבד. למידע על מיקומך, לעומת זאת, יש ערך גדול - במיוחד כשהוא בא עם מידע נוסף. לכן פייסבוק ויתרה על פעולת הצ'ק-אין - אבל בטח לא על המידע. מעכשיו, כל סטטוס שלנו יכול להכיל גם מידע מהיכן שלחנו אותו. במקום גטו שבו אתה בוהה היכן נמצאים חבריך, המיקום שלהם יופיע אוטומטית לצד כל סטטוס וסטטוס. הצ'ק-אין נעלם, אבל הוא למעשה הופך לחלק אינטגרלי של כל פעולה בפייסבוק. פייסבוק מכוונת למידע במקום לפעולה, ובכך היא עושה בחוכמה.

אבל מכל הסיפור הזה עולה סוגיה אחרת לגמרי: הצ'ק-אין בא לעולם לפני כשנתיים על ידי חברות כמו פורסקוור ו-Gowalla. שנה לאחר מכן, פייסבוק העתיקה את הרעיון. כעת היא צועדת צעד נוסף - אבל גם הוא לקוח ממקום אחר. צ'ק-אין כחלק בלתי נפרד מהסטטוס קיים כבר חודשים רבים באפליקציית אינסטגראם (Instagram) - רשת חברתית המבוססת על שיתוף תמונות בלבד.

אינסטגראם היא אחד הכוכבים החדשים של הרשת. אפשר בהחלט להשוות את מעמדה לזה של פורסקוור לפני שנה - סטארט-אפ קטן וממוקד, שתופס תאוצה וחביב על אנשי עמק הסיליקון. אפשר גם לראות קווים מקבילים בתגובתה של פייסבוק לשתי החברות: שיעתוק. הנה עוד דוגמה: באינסטגראם אפשר להעביר כל תמונה דרך פילטר אמנותי, כך שתיראה דהויה או כאילו שצולמה במצלמת פולארויד. ובכן, גם השירות הזה יעלה בקרוב על מסך הפייסבוק שלכם. תוסיפו לכך את הדילים היומיים, רעיון שפייסבוק העתיקה מגרופון ושיבוטיה, וגם על הפסקתו הודיעה השבוע.

אין כל רע בלהעתיק רעיונות טובים. אין שום סיכוי שלחברה אחת יהיה מונופול על יצירתיות. השאלה היא כמה רעיונות טובים בכל זאת יש לאותה חברה. או במלים אחרות - מתי היה הרעיון הטוב האחרון של פייסבוק? האם השיעתוק הוא גיבוי ליצירתיות, או בא במקומה?

האינטרנט הוא תחום שנע קדימה בקצב מטורף, שרק הולך וגובר. מי שעומד במקום, הולך למעשה לאחור. ראו ערך מוטורולה. ראו ערך יאהו. זהו תחום שחדשנות היא מרכיב חובה בו כדי להגיע להצלחה. השאלה בנוגע לפייסבוק היא האם מדובר בגיהוק זמני, או במחלה עמוקה יותר.


עוד בנושא:

- פייסבוק משפרת את הגדרות הפרטיות
- פייסבוק בעקבות אינסטגרם: תוסיף פילטרים לתמונות
- פייסבוק מבטלת את שירות הקופונים Facebook Deals

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully