וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירושה של סטיב ג'ובס: על הביוגרפיה הרשמית של מקים אפל

הביוגרפיה הרשמית של סטיב ג'ובס לא מנסה להתחנף לאיש שהביא לנו את האייפון והמק, ומציגה אותו כפי שראוי שייזכר

בביוגרפיה הרשמית שלו, החלק היחיד עליו ביקש סטיב ג'ובס להעיר הוא הכריכה. זה היה צעד לא אופייני למנכ"ל אפל, שנהג לשלוט על כל פרט ופרט במוצרים אותם השיקה החברה. במקרה הזה הוא אפילו לא ביקש לראות ולאשר את הטקסט לפני פרסומו, כי ידע שאף ביוגרף רציני לא יסכים לכך. את הכריכה, לעומת זאת, ביקש לשנות לאחר שראה טיוטה ראשונה ושנא אותה. והתוצאה? מרהיבה. מופת של פשטות, אסתטית ונקיה – הערכים שביקש, דרש אפילו, להכניס ל-DNA של כל מוצרי אפל.

אם היה נשאר בחיים מספיק זמן כדי לראות את התוצאה הסופית, אולי היה מעיר ג'ובס – שהלך לעולמו ב-5 באוקטובר לאחר מאבק בן שבע שנים בסרטן הלבלב – שממשק המשתמש של הספר לוקה בחסר. כ-600 עמודים, בפורמט גדול וכריכה קשה הופכים את "תפעולו" למסובך-יחסית, בוודאי בהשוואה לגרסאות הדיגיטליות שרואות אור יחד עם זו העשויה מנייר. אך קריאת 600 העמודים האלה מראה כי אין בספר הרבה חומרים שהיה אפשר לקצץ בלי לפגוע בו. וולטר אייזקסון – מי שהיה העורך הראשי של טיים, מנכ"ל CNN וכתב ביוגרפיות מצליחות של קיסינג'ר, פרנקלין ואיינשטיין – בחר שלא להסתפק בחייו של ג'ובס.

תמונת אישיות מלאה ומפורטת

הביוגרפיה הזו היא, בהרבה מובנים, ההיסטוריה של אפל ועמק הסיליקון כולו. זהו סיפור בו ג'ובס הוא האנטי-פורסט גאמפ - אדם שנוכח ברוב האירועים הטכנולוגיים החשובים של התקופה אך לא כגיבור תמים שבמקרה מצליח להשפיע ולתת השראה, אלא כסוג של פרופסור מטורף שכופה את השינוי באמצעות "שדה עיוות המציאות" שלו. לא לחינם סירב ג'ובס תמיד לעשות סקרי קהל. לדבריו, הקהל לא יודע מה הוא רוצה לפני שאפל מראה לו את זה.

לצורך כתיבת הביוגרפיה קיבל אייזקסון גישה נדירה לסטיב ג'ובס עצמו ולמשפחתו, כמו גם יד חופשית לראיין את מי שהוא רוצה. הוא עשה את עבודתו נאמנה: יותר ממאה אנשים רואיינו לביוגרפיה הזו, ביניהם לא רק חבריו של ג'ובס אלא גם בנות זוג ויריבים לשעבר. אייזקסון אף לא ניסה לעדן את המציאות ולהציג את ג'ובס כאדם נוח לבריות, כשתמונת האישיות אותה הוא מצייר נראית מלאה ומפורטת, על כל מגרעותיו הרבות של אחד ממקימי אפל.

וג'ובס, יש לציין, מצטייר לעיתים קרובות כאדם מגעיל – שמוגדר על ידי אחד מחבריו לשעבר כ"אנטי נאמן, כזה שחש צורך לנטוש את אלה הקרובים אליו". הוא עשה זאת, למשל, לחברתו קריסן ברנן, לאחר שהכניס אותה להריון בגיל 23. מההריון הוא די התעלם, ואת האבהות שלו הכחיש בהליך משפטי, גם לאחר בדיקת אבהות שקבעה בדיוק של 94 אחוזים כי הוא האב. בדיעבד, אמר ג'ובס לאייזקסון כי זו אחת החרטות הגדולות של חייו.

- הביוגרפיה של ג'ובס בדרך לקולנוע

חזון אמיתי לצד ניגודים רבים

אך הכפשת ג'ובס איננה המטרה של הספר, וזהו גם לא הרושם שמתקבל בסוף הקריאה שלו. יותר מכל דבר אחר, מצטייר סטיב ג'ובס כאיש של ניגודים – מי ששילב בין זן בודהיזם לבין שיווק אגרסיבי, אדם שמעולם לא היה עסוק בכסף אך גם כמעט שלא תרם מהונו העצום לצדקה, ואפילו מנע מחבריו כסף שהגיע להם. ואפילו יותר מכך, מצטייר ג'ובס כאיש חזון אמיתי. וזו אחת המעלות הגדולות של הביוגרפיה שלו. לאחר קריאתו, אתם כנראה לא תרצו להיות כמו ג'ובס, חלק ממעשיו יגעילו אתכם וחלק ניכר ממעשיו ייראו לכם מוזרים, אך כן תרצו קורט מאותו אבק הכוכבים שפיזר האדם הזה סביבו, וכן תקבלו השראה לנסות ולראות את העולם בו אנחנו חיים בצורה אחרת, בצורה בה ג'ובס ראה אותו – מה שאפשר לו להשפיע כל כך.

הדבר האחר שהופך את הביוגרפיה הזו למעניינת כל כך מרוכז בחלקו השני של הספר, עת יורד קצב האירועים וגוברת ההתעמקות בג'ובס עצמו – פרי כ-40 פגישות שערך אייזקסון עם האיש עצמו. שם אנחנו מקבלים הצצה טובה יותר אל האיש עצמו, ואל מה שהוא חושב על הסביבה. מדורי הרכילות הטכנולוגית התמלאו בימים האחרונים בציטוטים של ג'ובס מהחלק הזה בספר – מהיחס המאוד-עוין שלו לאנדרואיד של גוגל, בה הבטיח להילחם עד נשימתו האחרונה – ועד למה שחשב על מיקרוסופט ("איבדה בבירור את הדומיננטיות שלה") וביל גייטס ("אוהב להציג את עצמו כאיש מוצר. אבל הוא לא. הוא איש עסקים"), כשרבים נתלים בציטוט על כך שג'ובס פיצח את נוסחת "הטלוויזיה המחוברת" כברמז לכך שזוהי קידת הפרידה שלו מהעולם, התעשייה האחרונה אותה יצליח לשנות.

- מה אמר סטיב ג'ובס על עצמו ועל הקולגות?

האיש ששינה שורה של תעשיות

אבל כל ההתבטאויות האלה ממלאות רק כמה עמודים מה-300, לערך, שמוקדשים לתקופתו השניה של ג'ובס באפל, 14 שנים בהן שינתה החברה את תעשיית המוזיקה (אייפוד), הטלפוניה (סלולר), רכישת התוכן (אייטיונס, אפ סטור) וצריכת התוכן (אייפד). וגם הציטוטים הפחות-פיקנטיים, שלא תמצאו כעת ברשת, שווים קריאה.

כי בסופו של דבר, כפי שספד לג'ובס הסטיריקן האמריקאי ג'ון סטיוארט, "אנשים אחרים במעמדו, כמו הנרי פורד ותומס אדיסון, אנחנו מרגישים שלקחנו מהם הכל. הם היו זקנים במותם. עם סטיב ג'ובס, אנחנו מקבלים את ההרגשה שעוד לא סיימנו איתו! אז מה אנחנו צריכים לעשות עכשיו? מה הצעד הבא?" והספר הזה, הוא ההזדמנות האחרונה לשמוע את ג'ובס מדבר. עבור רובנו זו תהיה פשוט חווית קריאה מעניינת. עבור אחדים, התובנות שמובעות כאן אולי באמת יובילו אותם אל "הצעד הבא", אותו ג'ובס עצמו לא הספיק לקחת.

- מזכ"ל האו"ם ספד לג'ובס: "לא היו לו מחליפים"


עוד בנושא:

- מייסד אפל סטיב ג'ובס הלך לעולמו
- סטיב ג'ובס: האיש שגרם לנו להתאהב בטכנולוגיה
- מה חייב כל אחד מאיתנו לסטיב ג'ובס

הספר זמין כעת למכירה הן בגרסת נייר והן בגרסתו הדיגיטלית בחנויות העולם. חברת מודן עובדת כעת על תרגום הביוגרפיה לעברית, אך טרם נקבע תאריך להשקתה בישראל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully