וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוני Xperia S: מפספס בפרטים הקטנים

12.5.2012 / 22:34

ה-Xperia S של סוני אמור להיות יריית פתיחה מכובדת לעידן בו היא מוציאה מכשירים בלי אריקסון. אז למה הוא מלא בכשלים?

האימרה ש"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" מוכיחה את עצמה שוב ושוב, ואחרי שהעברנו זמן מה עם סמארטפון ה-Xperia S של סוני – נאלצנו גם אנחנו להודות בתקפותה.

האקספריה S הוכרז על ידי סוני בינואר, בתערוכת האלקטרוניקה CES, והוצג כמכשיר שמסמל את פרידתה של סוני מאריקסון והתחלת שיווק הטלפונים שלה תחת המותג שלה בלבד. סוני הגדילה ואמרה בתערוכת ברצלונה שמדובר בסמארטפון הראשון מסדרת Xperia NXT – שתהווה את הדור הבא של הסמארטפונים שלה. מדובר, אם כן, ביריית פתיחה שאפתנית שאמורה לסמן את הדרך למכשירים הבאים שתציג החברה.

בדרך כלל אהבנו את הסמארטפונים של סוני-אריקסון. למרות שנדיר שהם מוציאים מאיתנו קריאות התפעלות של ממש – הדגמים המשותפים של שתי החברות שבדקנו תמיד היו טובים, אמינים וכאלה שעושים את העבודה בלי יותר מדי רעש וצלצולים. אפילו מכשיר ביניים בהגדרתו כמו ה'סוני ווקמן' לא איכזב ונתן תמורה ראויה לכסף.

אז איך זה שדווקא מכשיר הדגל החדש מאכזב? ואיך זה שהאכזבה נובעת דווקא מעניינים שלא ברור כיצד לא ניתנה להם תשומת לב עוד לפני שהמכשיר הגיע אל הלקוח, כאלו ושנדמה גם שאם היו שמים אליהם לב – לא היה מסובך מדי לתקנם? לנו אין את התשובות לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיצוב מרשים, גם אם מעט פלסטיקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב על חשבון הנדסת אנוש

נורת האזהרה הראשונה נדלקת כבר בצד החיצוני של המכשיר. מבחינת מראה – הוא בהחלט יפה ואלגנטי, ומנסה לשדר יוקרה (אם כי הגב הפלסטיקי שלו בהחלט מוריד ממנה). מסך ה-4.3 אינץ' שלו תופס כמעט את כל גודלו ומנצל היטב את השטח. שלושת כפתורי האנדרואיד המסורתיים – "פרטים", "בית" ו"אחורה" – נמצאים, כרגיל, מתחת למסך – אבל כאן גם מגיע טוויסט. בצעד שעיקרו כנראה עיצובי ומהותו מאוד לא פרקטית – במקום לייצר כפתורים וירטואליים גדולים ונוחים לשימוש, בחרה סוני לסמן כל כפתור כנקודה קטנה, כאשר האייקון שלה מופיע שורה תחתיה – מצויר בפלסטיק של המכשיר, על פאנל שקוף.

התוצאה היא קושי בשימוש השוטף. משתמשים שהורגלו לגשש כמעט בצורה עיוורת אל הכפתורים הללו צריכים עכשיו כל פעם לא רק לחפש את הנקודה הקטנה הרלוונטית לצרכיהם, אלא גם להבין היכן מסתיימים 'גבולות הגזרה' שלה ומתחילים אלו של הכפתור שלצידה. האייקונים הפיזיים לא תמיד נראים ברורים במיוחד (בתנאי תאורה בעייתיים, למשל), מה שמקשה עוד יותר על לחיצה מדויקת. התחושה היא שמישהו כאן הלך על העיצוב, אך ויתר על הנדסתה אנוש, וה-Trade off הזה לא ממש משתלם.

בעיה נוספת בפיזיות של המכשיר היא המחבר שנועד למטען המיקרו USB. זה מוגן בכיסוי פלסטיק – צעד מבורך, אולי, שאמור לסייע בשמירה על המכשיר – אבל שוב כזה שכושל במבחן המציאות. הבעיה איתו היא שלאחר שהזזתם אותו – לא תמיד פשוט להחזירו למקומו. מכיוון שהוא מסתובב על ציר, על המשתמש לבצע ניסוי וטעיה כדי להחזיר את חתיכת הפאזל הקטנה למקומה הנכון. גם כאשר הוא עושה זאת – היא לא תמיד מתלבשת בחזרה על מקומה בקלות. הפלסטיקיות הזאת, יחד עם היכולת להסתובב ב-360 מעלות, נותנת תחושת שבירות, כאילו הכיסוי הולך בכל רגע להתנתק ממקומו ולהישאר לך ביד. זה לא קורה, אבל לא ברור למה הסמארטפון שלנו צריך להיאבק איתנו, ועוד בדרך כלל בבוקר – כשרק יצאנו מהמיטה ואנחנו מנסים לשחרר את המכשיר מטעינתו כאשר אנחנו עדיין לא לגמרי מפוקסים.

שתי הבעיות האלו מתגלות מהר לכל מי שמשתמש בטלפון שעה קלה, ומעלות לראש את השאלה: "אם אני עליתי על זה כל-כך מהר, היכן היו אנשי הנדסת האנוש שלכם, אנשי הבקרה, הבדיקות, הנסיינים, שעבדו עם המכשיר שעות על גבי שעות?". באמת, כיצד אף אחד מהם לא אמר משהו על כשל בפונקציונליות כל-כך פשוטה ובסיסית?

הגודל של המגה-פיקסל לא קובע

סימני השאלה לא מסתיימים כאן. האקספריה S מתהדר במצלמה של 12 מגה-פיקסל. נתון מרשים בהחלט, שהוא קצת מעל הסטנדרט של מצלמות הסלולר היוצאות כיום (אפילו הסמסונג גלקסי S3 שהוכרז ממש לאחרונה מסתפק במצלמת 8 מגה-פיקסל). המשתמש של סוני, אם כן, בוודאי שמח לקבל מצלמה שאמורה להיות באיכות גבוהה משמעותית מהממוצע. מה רבה ההפתעה והאכזבה כאשר מתברר שמדובר במצלמה בינונית ומטה. היא מתקשה להתפקס על אובייקט הצילום וגוררת המתנה של מספר שניות לפוקוס (במקרה הטוב).

בצילום ברזולוציה של 9 מגה-פיקסל (ברירת המחדל עליה מכוונת המצלמה) - התמונות בה יוצאות מגורענות, לעתים דהויות, ובדרך כלל מאוד לא מרשימות. ברזולוציה של 12 – השיפור אינו גדול. מצלמת ה-5 מגה-פיקסל של האייפון 4 נתנה לנו תוצאות טובות משמעותית. התפקוד של מצלמת האקספריה S במצבי חושך הוא בינוני (אך לא נחות משמעותית מתפקודם של מתחריה במצבים אלה – מדובר בנקודת חולשה כללית בתחום), ואת הזום הדיגיטלי שלה (x16) ניתן לכוון רק דרך שימוש בכפתור הפיזי של המכשיר (שמשמש בדרך כלל עבור הווליום) ולא על ידי הזזת האצבעות על המסך (שוב שגיאת הנדסת אנוש). גם צילום הווידאו שלה אינו עומד בציפיות: התמונה יוצאת שוב ושוב מפוקוס וגם כשהיא מפוקסת – איכות התמונה לא מספיק טובה.

זו החברה שהמציאה את הווקמן?

לצערנו, גם כאן לא נגמרו הבעיות שלנו. ציפינו מחברה כמו סוני, שיצרה את המושג "ווקמן" ומשתמשת בה בחלק ממכשיריה הסלולריים אפילו היום – לשים דגש על הסאונד של המכשיר. הטענו את האקספריה Sבמספר אלבומים בפורמט MP3 בקידוד הגבוה ביותר (320KBPS) וחיברנו את האוזניות שמגיעות עם המכשיר . הופתענו לגלות סאונד חיוור ושטוח שגם משחקים עם האקולייזר והעברה בין כל מצבי ההשמעה האפשריים לא שיפרה אותו. סאונד חלש (גם בווליום המקסימלי) עם יותר מדי Treble ועם בסים שכמעט ואינם נשמעים (אפילו לאחר שבוחרים בפונקציה שמדגישה את צלילו).

זו סוני מה'ווקמן'? זה סאונד של מכשיר דגל? רגע לפני שהתייאשנו ניסינו להחליף אוזניות לכאלו של סמארטפון אחר מבית חברה אחרת. להפתענו הרבה – פתאום הסאונד נשמע בסדר גמור. לא מפיל ולא מרשים במיוחד – אבל בהחלט מלא יותר ושמיע. כך שהבעיה כאן מתחילה ונגמרת בזוג האוזניות המצורפות. כל-כך קשה היה להשקיע כאן קצת יותר ולפתור בקלות את הבעיה?

האלו, לא שומעים!

הבעיה הנוספת שהטרידה אותנו היא אולי המרכזית ביותר – הסאונד של הטלפון עצמו. נכון, אנחנו כבר נוטים להתייחס לסמארטפונים כמחשבים שגם ניתן לדבר בהם ולא כטלפונים שגם אפשר להשתמש בהם באפליקציות – אבל זה לא אומר שאיכות שיחה היא דבר זניח. לכן התאכזבנו לגלות שגם בווליום המקסימלי של המכשיר – המשתמש שומע את הצד השני חלש מדי. בתנאים של חדר שקט זה עוד בסדר – אך כאשר נמצאים בחוץ, שיחה הופכת לדבר קשה עד בלתי אפשרי (תלוי בהמולת הרחוב).

מזמן לא חזרנו פעמים רבות כל-כך על המילה "מה?" בשיחותינו הטלפוניות, ולא פשפשנו כל-כך עמוק בתפריטים כדי לוודא שלא התפספס לנו איזה בקר ווליום שפשוט מכוון נמוך מדי. אבל לא, לא פספסנו. האקספריה S נותן סאונד שיחה חלש. ושוב, איך זה שאנחנו שמים לב לזה מיד, אבל אנשי סוני לא שמו לב לזה בכל שלבי הייצור?

חצי הכוס המלאה: מסך, מעבד חזק וזיכרון פנימי גדול

אבל האקספריה אינו מכשיר בו יש רק כשלים. לאחר ששטחנו את כל אלו שמצאנו – יש לציין גם את צדדיו הטובים - אם כי לא בטוח שהם מקזזים את הבעיות. המסך שלו נראה טוב מאוד (בזכות רזולוציה גבוהה של 1280x720 פיקסלים) וצבעיו עזים, חיים וברורים. הכתב נראה עליו ברור גם כן, וגודל המסך לא מצריך התאמצות רבה בקריאה או אפילו את הפעלת הרב-מגע עבור הגדלת הטקסט. המסך גם רגיש מספיק למגע, ומאפשר הקלדה על המקלדת הווירטואלית ללא יותר מדי קשיים (אף מסך מגע לא מצליח לספק חוויית הקלדה מושלמת וחסרת טעויות, וגם האקספריה S מתקשה לעבור את רף ה"טוב").

המכשיר מגיע עם זיכרון פנימי מובנה של 32 ג'יגה – כמות נכבדת, שמאפשרת להעמיס עליו אפליקציות, מוזיקה ותמונות בלי חשבון.

המעבד כפול הליבה במהירות של 1.5 ג'יגה סוחב יפה את המכשיר ומאפשר מעבר זריז בין מסכים ויישומים. אין כאן הרגשת תקיעות, המתנה מרובה או השתנקות תחת הנטל. התקנו אפליקציות, השתמשנו בהן – והכל זרם כפי שמצופה. אם זאת, נראה כי יכולת העיבוד הזאת עולה בזמן סוללה. גם ללא שימוש אינטנסיבי במיוחד מצאנו את עצמנו לא פעם עם סוללה כמעט מרוקנת בשעות הערב המאוחרות, והרושם שלנו היה שמסך שדולק ברצף יחסי "תורם" לכך רבות.

כבמכשיריה האחרים של סוני, גם כאן מגיעה שכבת ה- Timescape שלה, הכוללת תוכנות מובנות במערכת (הקרויות כאן "הרחבות") ויכולת שילוב של הרשתות החברתיות הפופולריות (פייסבוק וטוויטר) ישירות על המסך – ללא צורך לגשת אליהן דרך האפליקציה הייעודית. לנו, אישית, זה לא מאוד נחוץ – אבל אנחנו יכולים לדמיין משתמשים שימצאו בכך תועלת. גרסת האנדרואיד של המכשיר היא 2.3, ובסוני מבטיחים שיהיה ניתן לשדרג אותו לגרסה 4. נכון לעכשיו – היא עדיין אינה זמינה להורדה, וחבל.

את עיצוב המכשיר, כאמור, אהבנו (למעט כאשר זה בא על חשבון הנוחות). הוא שוקל 144 גרם – לא כבד, ונוח לאחיזה.

סיכום: במחיר הזה יש טובים יותר

לצערנו כל הפלוסים הללו אינם מטשטשים את המינוסים שהוזכרו בהרחבה. למכשיר high end שמכריז על עצמו כדור הבא של מכשירי החברה אי אפשר לסלוח על כשלים כאלו, במיוחד כאשר מתלווה אליהם תחושה מרגיזה שלפחות מקור חלקם הוא בחוסר תשומת לב. כאשר מתווסף לכך תג מחיר הנע בשוק החופשי בין 3,270 ¤ ל-3,990 ¤ - ברור כי אין טעם להתפשר ולהסתפק במועט, כאשר משלמים הרבה יחסית. בשוק קיימים מספיק סמארטפונים בטווח המחיר הזה שאין בהם את הבעיות של האקספריה S, ומן הסתם בקרוב מאוד ייכנסו אליו עוד כאלו.


עוד בנושא:

- אקספריה ארק S: אלגנטי ויעיל
- ראש בראש: LG אופטימוס NET וסוני-אריקסון ווקמן
- סוני אריקסון: עשור של סלולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully