וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרסום צה"ל: כך תזהו פרופילים מזוייפים ברשת

4.7.2018 / 11:12

אמש צה"ל פרסם את מבצע "לב שבור" שבו נחשף כי חמאס ניסה להשתלט על סמארטפונים של חיילים ולשאוב מהם את כל האינפורמציה לרבות המיקום . אנשי חמאס עשו שימוש הפעם במספרים שנראים כשרים אך בכמה בדיקות קצרות, ניתן לעלות על פרופילים ומספרים מזוייפים וכך תעשו זאת

צילום: דו"צ, עריכה: יאיר דניאל

"בקרוב תכיר את החצי השני שלך", כך פרסם צה"ל בדף הפייסבוק בשבועות האחרונים כחלק מקמפיין שעלה אמש בעקבות מבצע "לב שבור". צה"ל גילה כי חמאס ניסה לפתות חיילים ברשתות החברתיות. אנשי חמאס עשו שימוש במספרים ישראלים שלא מעוררים חשש ובמהלך השיחה ניסו לפתות את החיילים והחיילות להוריד אפליקציה מחנות האפליקציות של גוגל. אותה אפליקציה שהייתה תחליף לווטסאפ, שתלה רוגלה בסמארטפון והצליחה לשאוב את כל הנתונים מהסמארטפון, לרבות המיקום בכל רגע נתון. הנה כמה כללים שבעזרתם, תוכלו להימנע מפרופילים ואפליקציות מזויפים.

תתחילו בתמונת הפרופיל

הדבר הראשון שעשוי לעורר חשד הוא תמונת הפרופיל. הסתכלו על התמונה ואחר כך בדקו את שאר התמונות בחשבון. אם תמונת הפרופיל נראית מקצועית מדי או לא ריאליסטית, שווה לעשות חיפוש בגוגל תמונות ולנסות לאתר את מקור התמונה ממנו היא נלקחה. כדי לעשות זאת, לחצו על התמונה עם הלחצן הימני של העכבר ובחרו באפשרות "פתח תמונה בכרטיסייה חדשה", את הלינק בטאב החדש, העתיקו לגוגל. בראש העמוד מימין תמצאו את לחצן Images - לחצו עליו ואז בשורת החיפוש לחצו על אייקון המצלמה. שם תדביקו את הלינק שקיבלתם. אחר כך תקבלו את התוצאות המלאות של פרופילים נוספים שבהם התמונה הזאת נמצאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המילון: כך תזהו פרופילים מזוייפים./מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד באתר Scamalytics העוסקת באיתור פרופילים מזויפים באתר דייטינג, ערכו ניתוח מתמטי מדויק של מיליוני צילומים. תמונת פרופיל המזויפת הממוצעת לנשים לרוב תהיה שילוב בין תכונות שונות הנתפסות בעיני רוב הגולשים כאטרקטיביות: הבחורה תהיה בשנות ה-20 לחייה עם שיער ברונטי, גבוהה, חובבת צילומי סלפי ולובשת חולצות בעלות מחשוף נדיב. מבחינת תכונות אישיות נפוצות, ברוב הפרופילים המזויפים האישה מתוארת כסטודנטית שלא נישאה מעולם, וחסרת כל עמדות פוליטיות חד-משמעיות.

עוד בנושא:

פרופילים מזויפים בפייסבוק: למה הם עושים את זה ואיך לזהות אותם?
נראים לכם מוכרים? כך נראית תמונת הפרופיל המזויפת הממוצעת
איך האקרים פורצים אליכם בעזרת פרופילים מזויפים ב- LinkedIn?

חפשו עקבות למספר הטלפון

במידה והשיחה עברה לווטסאפ, תוכלו גם לחפש את המספר בגוגל וב-True Caller. שם תוכלו לקבל את השם האמיתי של איש הקשר ואולי גם פרטים נוספים במידה והם מעודכנים כמו מייל. כך במידה והוא מתחזה לכמה שמות, שם תוכלו להבין שמשהו לא בסדר או לחילופין - שהבן אדם דובר אמת. עוד תוכלו לחפש את המספר בגוגל וייתכן והחיפוש יניב תוצאות ויאשר שמדובר באדם אמיתי אם לדוגמה מכר אי פעם חפץ כלשהו באינטרנט.

שיחת הווצאפ אשר מושכת חיילים להירשם לאפליקציית היכרות של חמאס. מערכת וואלה! NEWS
בדקו את המספר ב-True Caller ובגוגל, אם החיפוש לא הניב תוצאות, זה אמור להדליק נורה./מערכת וואלה! NEWS

שימו לב מה אתם מתקינים

פיתו אתכם להוריד אפליקציות חשודות? רגע לפני שאתם עושים את זה עצרו ותסתכלו על האפליקציה. בחנות האפליקציות של האנדרואיד, ה-Play! ניתן לראות מתי האפליקציה עלתה לחנות, כמה אנשים הורידו אותה ומה הדירוג שלה. אם אתם מורידים אפליקציה שהיא פלטפורמה להתכתבויות והיא עלתה בימים האחרונים ואין לה דירוגים ומספר קטן של הורדות, ככל הנראה שמדובר בזיוף.

בדקתם והכל נראה תקין? השלב הבא הוא לראות איזה הרשאות האפליקציה דורשת מכם. כך לדוגמה האפליקציה שמציגה תוצאות במונדיאל ביקשה הרשאות לאנשי הקשר, למיקום הסמארטפון, לסמסים, לכל גלריית המדיה, למצלמה, לפרטים על המכשיר והשיחות, יש לה גישה מלאה לרשת האינטרנט, היא יכולה למנוע מהסמארטפון להיכנס למצב שינה ופועלת ברגע שאתם מדליקים את הסמארטפון. מדובר ברשימת הרשאות חריגה. תוכלו לשים לב לסוללה שנגמרת מהר או לחבילת הגלישה שאוזלת לפני הזמן. עוד תוכלו לשים לב שהסמארטפון מתחמם יתר על המידה, גם בזמן שהוא במצב מנוחה.

ההרשאות לאפליקציה של חמאס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
אם האפליקציה דורשת רשימה כה ארוכה של הרשאות, בטלו את ההתקנה ודווחו עליה./מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

צה"ל נוהג לצאת בהנחיות תלושות כפי שעשה בשנה שעברה כשגילה שחמאס מתחזה לבנות בפייסבוק ומנסה לפתות חיילים. אז הציע צה"ל לפרמט את הטלפון כדי להסיר רוגלה שלא הייתה קיימת וגם ציין שבמידה ואתם חוששים, תפרמטו את הסמארטפון. הפעם, רק אם הורדתם את אחת משלושת האפליקציות Golden Cup, Winkchat או Glance מומלץ לאפס את הסמארטפון. קודם לכן, התקינו אנטי וירוס מוכר כמו של ESET שיסרוק את הסמארטפון שלכם ואולי יוכל יחסוך מכם את האיפוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully