וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות כאן ואיתן גם הודעות הספאם: כך תחסמו את ההודעות המציקות

27.2.2020 / 7:28

חשבנו שהבחירות מאחורינו ואיתן גם הודעות הספאם, "הקישו 3 בשביל כחול לבן", אלא שקושי הרכבת הממשלה הוביל לבחירות שלישיות. עד הבחירות שיתקיימו, נראה כי אנחנו צפויים לקבל לא מעט הודעות מטרידות. כך תחסמו אותן באנדרואיד ובאייפון

עריכת וידאו:ניר חן

זה רק היה נראה שמערכת הבחירות מאחורינו, הממשלה תצא לדרך והודעות הספאם המציקות "את מי אתם מעדיפים", כבר לא יגיעו אלינו. בשנה האחרונה, אלפי ישראלים התלוננו על הודעות הסמס המטרידות שהגיעו לסמארטפון שוב ושוב ובניגוד לרצונם, הן בתקופת הבחירות לכנסת ה-22 והן בזמן הבחירות המקומיות לראשות העיר. כעת, לאור הקושי בהרכבת ממשלה, נראה כי ב-2 במרץ יתקיימו בחירות שלישיות בשנתיים האחרונות ואיום הסמסים הפך גדול ומטריד מתמיד.

בין סבך התלונות, במיוחד בעת תקופת הבחירות לרשויות המקומיות, נראו גולשים רבים כותבים על הספאם הבלתי פוסק מצד המפלגות על ידי שליחת הודעות סמס. למען האמת, זה קצת אירוני - אותם אנשים שהעבירו את חוק הספאם, ביודעין, גורמים ללא מעט ממנו. זאת הודות לתיקון בחוק המתיר ספאם הקשור למערכת בחירות כלשהי. על פניו נראה כי החוק אמור להגן עלינו מפני ההודעות הזדוניות והמציקות מחברי הכנסת ומרשימות הסקרים. אולם בעקבות אותו סעיף קטן כזה שבקלות ניתן לחלוף על פניו בלי לשים לב, יש חריגה ברורה לחברי הכנסת מאכיפתו.

הודעת ספאם בחירות. צילום מסך, צילום מסך
חוק הספאם לא מגן מפני הודעות הקשורות לבחירות./צילום מסך, צילום מסך

כאזרחים, אתם רשאים לתבוע בעלים של כל מספר טלפון או גוף ששולח אליכם מסרוני ספאם שיווקיים. עם זאת, באישור סופי שנקבע לפני כשנתיים, החליטו להחריג בכתב החוק בכנסת "תרומות לשם התמודדות בפריימריז או בחירות לכנסת, לראש ראשות מקומית או לרשימת מועמדים ברשות מקומית וכן תעמולה שיש בה מסר פוליטי". כלומר, על פי התיקון, לא תוכלו לתבוע חברי כנסת במסגרת חוק הספאם במידה וישלחו אליכם מסר פוליטי במהלך תקופת הבחירות, וזאת למרות שבמהותו נועד לפטור את תושבי המדינה מהודעות המכילות פרסומות ותעמולה.

עוד בנושא:

"בחילות 2019": ברשת צוחקים על הבחירות החוזרות
האמירה הבעייתית של מירי רגב שהסעירה את הרשת
הפעם זו נשיאת בית המשפט העליון: הציוץ של יאיר נתניהו שהסעיר את הרשת

עוד באותו נושא

ועכשיו מפה בעברית: כך תעקבו אחר התפשטות נגיף הקורונה

לכתבה המלאה

כך תוכלו לחסום את ההודעות המציקות

זוג גולשות החליטו לשלב כוחות ולהגיש "כשירות לציבור" מדריך מקיף לחסימת ההודעות, במטרה שאולי יצליחו תושבי ישראל לעבור את תקופת הבחירות ללא הודעות ספאם מהמתמודדים. עם זאת, המדריך משמש גם כדי לחסום הודעות ספאם שלאו דווקא קשורות לבחירות. תהליך חסימת ההודעות הוא פשוט למדי - במידה וברשותכם מכשיר אנדרואיד, גשו לאפליקציית מסרי הסמס במכשיר הנייד שלכם ולאחר מכן היכנסו להגדרות שלה. גללו למטה ובחרו ב-"Spam Filters" אם הסמארטפון שלכם באנגלית או ב-"מסנן דואר זבל" אם הסמארטפון שלכם בעל ממשק בעברית, ולאחר מכן לחצו על "Add to spam phrases" או "נהל ביטויי זבל".

במסך החדש תוכלו להזין מילים או ביטויים שלא תרצו שיוכלו בהודעות. כלומר, מסרונים שישלחו אליכם, שבהם ימצאו המילים שהזנתם, ינותבו אוטומטית לתיבת הודעות הספאם במכשיר הנייד שלכם ולא תקבלו עוד התראות עליהם. עוד הגולשות נתנו מילים מומלצות לסינון בהן: "ממשלה", "שמאל", "ימין", "בחירות", "מפלגת", "כנסת", "הלוואות", "הלוואה", "מימון" ועוד.

במידה ואתם בעלי מכשיר אייפון, העניינים עלולים להפוך למעט מורכבים יותר. תרצו לגשת להגדרות המכשיר ולאחר מכן להגדרות אפליקציית ההודעות. גללו למטה ולחצו על "Unknown & Spam" ושם תוכלו לסמן אופציה הנקראת "Truecaller". האופציה תאפשר לאפליקציית המסרים להשתמש במאגר הספאם של אפליקציית Truecaller, ובכך תאפשר לכם לסנן את ההודעות הלא רצויות. עם זאת, בכך אתם מאשרים כי כל התכתבויות הסמס שלכם, שעלולות לכלול מידע רגיש, יעברו דרך שרתי האפליקציה.

במידה ותעדיפו לחסום כל שולח בנפרד ובכך לא לחשוף את ההודעות שלכם ל-Truecaller, תוכלו להיכנס לכל שיחה באפליקציית המסרים של האייפון וללחוץ על שם השולח ולאחר מכן על "מידע" ואז שוב על שם השולח. במסך החדש תוכלו לחסום את השולח לצמיתות, כך שלא תקבלו מהם הודעות יותר.

אבל זה לא נגמר בספאם בחירות, יש עוד סכנות

הספאם המגיע אלינו דרך הסמסים עלול להכיל גם לינקים זדוניים לאתרים שינסו להוציא מכם את פרטי האשראי או לחילופין, לשתול תוכניות זדוניות על הסמארטפון שלכם. לפני מספר חודשים, לקוחות קופת חולים כללית קיבלו הודעת סמס שנשלחה תחת שם קופת החולים, שם התבשרו כי כל מי שברשותו מרשם קבוע צפוי לשלם 2.5 שקלים. כדי להמשיך וליהנות מהמרשם הקבוע, כל שעליהם לעשות הוא ללחוץ על הקישור המצורף, למלא את פרטי האשראי והם לכאורה יצורפו לשירות החדש. במקרה אחר משתמשים קיבלו הודעה בדבר שוברים לחברת שופרסל, שכמובן היו כלום מלבד פיקציה שנוצרה בידי האקרים שרצו לגנוב פרטי אשראי מאנשים תמימים.

הודעות פישינג אילוסטרציה. צילום מסך, צילום מסך
סמסים זדוניים עדיין יכולים להישלח בזמן הבחירות, לעיתים במסווה של חבר כנסת. שימו לב./צילום מסך, צילום מסך

לכן, תרצו להיות זהירים במיוחד במהלך תקופת הבחירות, שמא פורץ יחליט להסוות את מספר הטלפון שלו בכזה של חבר כנסת וישלח לכם הודעות זדוניות. לא צריך להיות בעל הבנה גדולה בעולם המחשבים והסמארטפונים כדי לשלוח סמס שמתחזה לשם או מספר אחר. התהליך נקרא SMS Spoofing ובעזרת אפליקציות שזמינות ברשת, תוכלו לשלוח סמס כשאתם מתחזים לבן אדם אחר או לגוף גדול כמו חברת סלולר. לכן אם קיבלתם הודעת סמס - קחו אותה בעירבון מוגבל ובמידה והיא כוללת קישור, בדקו אותו מול הגורם ששלח אותו ולמרות שהוא נראה אמין, אל תלחצו עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully