וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלתי נתפס: הקלות שבה קטינים רוכשים סמים בטלגרם

5.6.2019 / 9:11

קנאביס, קוקאין ופטריות: הסמים הקלים והקשים, נגישים מתמיד לבני הנוער ונראה כי לסוחרי הסמים כלל לא אכפת מי נמצא מאחורי המסך, גם אם הוא קטין - העיקר שישלם. פנינו לכמה סוחרים שאף חלקם ייעצו כמה לקנות ואיך להשתמש. הכל בחסות אפליקציית טלגרם ששומרת על אנונימיות

צילום: דוברות משטרה', עריכה: ניר חן

"קוקאין ל-12 איש? תזדקקו למינימום 5 גרם", כתב לנו סוחר סמים בטלגרם, רגע אחרי שהזדהנו בפניו כקטינים. "יש ביום שישי מסיבה בשכבה שלי והפעם אני צריך לארגן את הדברים. אנחנו נהיה 12 חברים וחברות", כתבנו לו. ככה זה עובד - בלי אימות, בלי דרישה לתעודת זהות או פרטים נוספים, כל קטין יכול להיכנס לטלגרם, משם לקבוצות הסמים הקלים כמו טלגראס (ובמקרים קיצוניים גם להגיע לקבוצות הסמים הפסיכדליים) ובלחיצת כפתור לרכוש מריחאונה, קוקאין ועוד. הקלות שבה זה נעשה היא בלתי נתפסת, ומדובר בדפוס שזהה לכל הסוחרים עמם שוחחנו. כשהדגשנו בפניהם שאסור שהשיחה תעבור להורים שלנו או למורה בבית הספר, הסוחר הרגיע ואמר: "הכל טוב".

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה!NEWS, עולה כי לפני ימים אחדים פרסם האגף לחקירות ולמודיעין במשטרה, דו"ח המפרט על הייחודיות וההשפעות של טלגראס על תחום הסחר הלא חוקי בסמים בישראל. "התעצמות הלגיטימציה לסחר בסמים ופגיעה קשה בהרתעה - והתרחבות הסחר על ידי קטינים ונוער, עניין שהוריד את רף הגילאים מבגירים לגילאי עשרה", כתבו בדו"ח המשטרתי. "הללו פועלים מתוך ידיעה שקשה להפלילם, ומתוך הבנה שהענישה בתחום קלה. בנוסף, קיימת הפעלה גוברת של ילדים על ידי סוחרים, כסוחרי משנה. עוד עולה כי נרשמה עלייה בקטינים שסוחרים ומשתמשים בסמים". לעלייה בשימוש בסמים בקרב בני נוער יש אחראי: אפליקציית טלגרם המשמשת עיר מקלט לאותם סוחרי סמים.

עוד בנושא:

כמעט 100 שקלים לגרם: מחירון הגראס מתייקר בגלל מעצר פעילי טלגראס
"אני חזק ואלחם עד חורמה": מכתבו של החשוד בהקמת והפעלת הטלגראס
"לקחו לנו את הטלפונים והתחילו לחפש בבית": מה קרה ברגע מעצר פרשיית טלגראס?

צילומי מסך טלגראס קטינים. צילום מסך, צילום מסך
אפילו דאג "להנחה"./צילום מסך, צילום מסך

"כניסת של קטינים לסחר ב"טלגראס" מתאפיינת בפעילות עצמאית, כחלק מהרצון להתעשר במהירות, ובמיפוי של המשטרה עלו כ-146 מוסדות חינוך שבהם התנהלו סחר וצריכת סמים במעורבות טלגראס. לדברי המשטרה, הקטינים שימשו כסוחרי משנה של בגירים או כשליחים. גם בחקירתו של עמוס סילבר החשוד כמנהל פלטפורמת טלגראס הוא אמר: "אני מסתכל עליהם כעל יזמים צעירים בשוק מאוד מורכב", והוסיף כי בעיקרון המדיניות שלו היא לא להכניס קטינים לקבוצות שעוסקות בסמים פסיכודליים.

את העלייה בשימוש ובסחר בסמים בקרב בני נוער, ניתן לראות גם מתוך שיחות שנוהלו עם הסוחרים. "איך הוא (הסם)? פעם דפקו אותנו עם זה. שלא יהיו לי פאדיחות", כתבנו לסוחר ובתגובה הוא ענה: "נראה לך? אח? אבנים מנצנצים, מתחייב לך על כל גרגיר (קוקאין)". סוחרים אחרים אפילו חילקו טיפים לכמות שכדאי לקנות והיו מוכנים לספק את הסמים עוד באותו היום. כך בני הנוער יכולים להשיג את הסמים הקשים ביותר, ללא שום מחסומים. כך למעשה, שני הצדדים מרוויחים מהאנונימיות שטלגרם מספקת: הרוכשים מצידם לא תמיד חושפים את זהותם, וכך גם הסוחרים שנשארים אנונימיים ומתחבאים מאחורי שם המשתמש בטלגרם.

צילומי מסך טלגראס קטינים. צילום מסך, צילום מסך
קיבלו אותנו בברכה./צילום מסך, צילום מסך

בחודש מרץ האחרון עצרה משטרת ישראל עשרות חשודים בניהול טלגראס, פלטפורמת סחר בסמים שהשתמשה בתשתיות אפליקציית טלגרם, ואף את מי שחשוד כראש הארגון, עמוס סילבר, במעצר שהתקיים באוקראינה. שבועות אחרי המעצר, הצליחה המשטרה להוריד את האתר והבוטים ששימשו את פלטפורמת טלגראס. נכון לשעה זו, הפלטפורמה הושבתה, אך כתוצאה מכך, קמו קבוצות חדשות, שלדברי המשטרה פועלות בהיקף נמוך, אולם גם הן לדברי המשטרה, נמצאות תחת מעקב משטרתי. כאן למעשה אנחנו רואים המחשה למצב שבו "אם זה באינטרנט, אי אפשר להוריד את זה". התשתית קיימת, הרעיון ידוע לכול, וכעת נראה כי יתנהל מרדף חתול ועכבר, אחרי קבוצות הסחר שעתידות לקום ולהיסגר.

קבוצות סחר עצמאיות נוספות נמצאות ביעדי האכיפה של המשטרה

"התשתית המרכזית לסחר בסמים המכונה טלגראס נתפסה והורדה על ידי משטרת ישראל במהלך חקירה רחבת היקף, דרג הניהול הבכיר נעצר וכתבי אישום הוגשו נגד עשרות חשודים. כתוצאה מהורדת תשתית זו התפתחו קבוצות סחר עצמאיות המתבססות על אפליקציית טלגרם. קבוצות אלו הינן בהיקף וחשיפה נמוך יותר מתשתית הטלגראס המקורית, וגם הן נמצאות ביעדי האכיפה של משטרת ישראל", מסרה משטרת ישראל לפנייתנו. "מדובר באכיפה יזומה המתמקדת בחשיפת עבירות הסמים, בין אם בוצעו בקרן רחוב, במעבר גבול, ברשת או באמצעות אפליקציה ברשת. משטרת ישראל תמשיך לפעול תוך שימוש מקיף בכל הכלים והסמכויות העומדים לרשותה, הן בציר האכיפתי והן בציר החקיקתי, בשיתוף פעולה עם כל הגורמים על מנת להיאבק בתופעת ההפצה של סמים מסכנים והשימוש בהם, המסכנת את בריאותם של בני נוער ושל הציבור כולו".

אימות בטלגראס. צילום מסך, צילום מסך
כך השיטה עבדה: הסוחרים שלחו אימותים לטלגראס, שבידיהם החזיקו קנאביס או סמים אחרים./צילום מסך, צילום מסך

תגובת משטרת ישראל המלאה:

"משטרת ישראל רואה בתופעת הסמים המסוכנים תופעה חברתית פסולה ומסוכנת שעלולה להוביל להתנהגות פלילית ובכללה אירועי אלימות קשים. המשטרה משקיעה באכיפה ומניעה כלים ומשאבים רבים ומגוונים והיא אוכפת ביתר שאת עבירות סחר והפצת סמים, תוך ביצוע מגוון פעולות גלויות וסמויות במטרה לחשוף את מבצעי העבירה והבאתם לדין, למען בטחון הציבור ושלומו. במסגרת המאבק הנחוש והמתמשך של משטרת ישראל וגופים נוספים בתופעת השימוש בסמים אנו מקיימים מבצעים רחבי היקף, מיקוד אכיפה בספקי סמים וחומרים מסכנים, שינויי חקיקה ופעילות יזומה ברשת האינטרנט. פעילות זו הניבה הישגים משמעותיים במישור האכיפתי והחקיקתי, לרבות תפיסת חומרים בהיקף עצום, הכללת חומרים חדשים בפקודת הסמים וחשיפת סחר בסמים באינטרנט".

"נדגיש כי התשתית המרכזית לסחר בסמים המכונה טלגראס נתפסה והורדה ע"י משטרת ישראל במהלך חקירה רחבת היקף, דרג הניהול הבכיר נעצר וכתבי אישום הוגשו נגד עשרות חשודים. כתוצאה מהורדת תשתית זו התפתחו קבוצות סחר עצמאיות המתבססות על אפליקציית טלגרם. קבוצות אלו הינן בהיקף וחשיפה נמוך יותר מתשתית הטלגראס המקורית, וגם הן נמצאות ביעדי האכיפה של משטרת ישראל. מדובר באכיפה יזומה המתמקדת בחשיפת עבירות הסמים, בין אם בוצעו בקרן רחוב, במעבר גבול, ברשת או באמצעות אפליקציה ברשת. משטרת ישראל תמשיך לפעול תוך שימוש מקיף בכל הכלים והסמכויות העומדים לרשותה, הן בציר האכיפתי והן בציר החקיקתי, בשת"פ עם כל הגורמים על מנת להיאבק בתופעת ההפצה של סמים מסכנים והשימוש בהם, המסכנת את בריאותם של בני נוער ושל הציבור כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully