וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים סמים בטלגרם? כך תעודות הזהות מופצות ברשת

23.6.2019 / 12:58

קניה וסחר של סמים אינה חוקית, ובכל זאת עשרות עד מאות אלפי ישראלים רוכשים וסוחרים בסמים דרך הטלגרם. במראית העין נראה כי מדובר בפלטפורמה מאובטחת ומוצפנת, אך לא כך הדבר. היד הקלה של ההדק מובילה לכך שסוחרים מפרסמים תעודות זהות של מי שחשוד כשוטר והמגמה בעלייה

עיבוד וידאו

משתמשים בטלגרם כדי לקנות סמים? תעודות הזהות שלכם בסכנה. רכישת סמים או סחר בסמים אינו דבר חוקי, ואנחנו בטח שלא מעודדים אותו. אך למרות זאת, עשרות אם לא מאות אלפי ישראלים רוכשים סמים דרך אפליקציית ההודעות ה"אנונימיות" לכאורה, טלגרם. רגע לפני ביצוע העסקה, מתבקש הלקוח להעביר לסוחר פרטים מזהים, לרבות צילום תעודת זהות ותמונת סלפי עדכנית. איך הוא יודע שהיא עדכנית? הוא מבקש ממנו להצביע על אזור בפנים, על מנת שיוסר החשש שמא אתם בלשים סמויים. במקרים רבים, הסוחר אינו מסתפק באימות, אלא מפרסם את צילום תעודת הזהות שהעברתם לו בקבוצות שונות של סחר בסמים, מתוך מטרה להיוועץ עם סוחרים נוספים לגבי מהימנות הפרטים שמסרתם, ולוודא במקביל כי לא מדובר על עוקצים סדרתיים: לקוחות שמזמינים משלוח אך נעלמים לסוחר או שחמור מכך - מקבלים את הסחורה אך מסרבים לשלם ובורחים. הבעיה היא כי הקבוצות חשופות לכלל הציבור, ובקלות רבה ניתן לעשות שימוש לרעה בפרטים שלכם שמופיעים שם.

דרכונים מזויפים, רישיון נהיגה שעשוי להימצא אצל עבריין שנתפס בתאונת דרכים או עבירת תנועה אחרת, פתיחת חשבון בנק על פרטיכם וביצוע פח"ע תוך נשיאת תעודת הזהות שכביכול שייכת לכם ועוד. אלו התרחישים ה"אופטימיים" למה שעשויים לעשות עם תעודת הזהות שלכם. כך למשל באחת הקבוצות שנגישות לכל אדם, פרסם סוחר צילום תעודת זהות שנראתה "לא תקינה". במקרה אחר, פורסם צילום רישיון נהיגה, כשהסוחר כתב: "תזהרו מחפש 3 וחצי קילו". כך אם חשבתם שטלגרם עוזרת לכם לשמור על אנונימיות והסוחרים "מוחקים את התמונות" בסיום האימות, אתם עשויים למצוא את תעודת הזהות שלכם בקבוצות הפתוחות לכולם.

עוד בנושא:

כמעט 100 שקלים לגרם: מחירון הגראס מתייקר בגלל מעצר פעילי טלגראס
"לקחו לנו את הטלפונים והתחילו לחפש בבית": מה קרה ברגע מעצר פרשיית טלגראס?
פרשת "טלגראס": המשטרה הסירה את האתר והשתלטה על אחד מהבוטים בטלגרם

הודעות בטלגרם מצונזרות. צילום מסך, צילום מסך
"הפרטים שלו יתפרסמו בכל מקום"./צילום מסך, צילום מסך

הבעיה הינה היד הקלה של הסוחרים על ההדק של פרסום הפרטים המזהים שלכם. קחו לדוגמא את המקרה הבא בו הסוחר חשף את ת"ז של הלקוח ואת סרטון האימות שלו וכתב " מזמין לרחובות ולא עונה לטלפון". ייתכן בהחלט כי מדובר על בחור שנעלם באופן סדרתי לסוחרים אך קיים בהחלט סיכוי שלא, אלא במקרה של בחור שהזמין משלוח של קנאביס ובשל בעיה כזו או אחרת נעלם ברגע האחרון."אהלן חברים זאת ש'!! חלה טעות חשבנו שהיא סמויה והיא לא. הדיבור שלה כנראה הלחיץ כמה סוחרים אבל בבדיקה נראה שהכל טוב איתה היא בסדר גמור בררנו לעומק ושוב סליחה". ההתנצלות של הסוחר שמצא לנכון לחשוף את הצילום של הבחורה מחזיקה ביד כלי לצריכת סמים, לא תחזיר מבחינתה את הגלגל לאחור - התצלום שלה נחשף בפורום של סוחרי סמים, שמן הסתם גם המשטרה עוקבת אחריו. במקרה דומה נכתב בפורום "זהירות חשד גדול לעוקץ, כנראה לא האימות של הבן אדם מאחורי המסך. אין יוזר".

לא רק תעודות זהות של קונים אלא גם של סוחרים

בשנה שעברה נחשף כי בעקבות פריצה באתר "קרנות השוטרים", מועדון הצרכנות של השוטרים, יכלו חברי קבוצת טלגראס לבצע אימות, באם מדובר בשוטר סמוי. כעת, בקבוצות הסחר החדשות, חושדים לא רק ברוכשי הסמים, אלא גם בסוחרים. "נכנסתי לקבוצה והזמנתי עשרה גם. השליח הגיע ואמרתי לו שאין מצב שאני קונה בלי לראות ולבדוק", סיפר לנו אחד הרוכשים שנעקץ על ידי סוחר. "הוא הביא שקית, הוציא ממנה פרח ובדקתי אותו. אחרי זה הוא נתן לי שקית אטומה, אמר שזו אותה סחורה ולא טרחתי לבדוק. כשהגעתי הביתה, גיליתי שהוא עבד עליי", הוסיף. "קרה לי מקרה נוסף עם הטמנה, הסוחר אמר שאשים לו ארבע מאות שקלים מאחורי פח זבל בשכונה, הוא לקח מיד ועקץ אותי".

הודעות סוחרים בטלגרם. צילום מסך, צילום מסך
"חלה טעות, חשבנו שהיא סמויה אבל לא"./צילום מסך, צילום מסך

לא המציאו את הגלגל מחדש

טלגראס ש-27 מבכיריה נעצרו על ידי משטרת ישראל במרץ האחרון, הקימה קבוצה בשם "קיר השיימינג". אותה קבוצה נוהלה על ידי נ', עד המדינה שהפליל את מנהלי הקבוצה. ב"קיר השיימינג", פרסמו את פרטיהם של הסוחרים שסירבו לשלם את התשלום החודשי למנהלי הקבוצה, לרבות רוכשים שלא שילמו כסף לסוחרים. בקבוצה היו חברים כ-20 אלף אנשים, והיא הצליחה לעשות נזק רב, גם לאנשים חפים מפשע. בדומה לטלגראס, כך גם למדו את השיטה מנהלי הקבוצות החדשות שקמו ביום שאחרי. והנה, כמה חודשים אחרי סגירת טלגראס, קבוצה המפרסמת את פרטיהם של הרוכשים והסוחרים, נמצאת בטלגרם ומסוגלת להפיל גם חפים מפשע. הסיכון אגב , אינו רק מחשיפת הפרטים לעיני כל, אלא עליכם לקחת בחשבון שמשטרת ישראל נמצאת בקבוצות, ולא מן הנמנע כי השם שלכם נכנס לתוך דוח מודיעיני כזה או אחר, שאינו נמחק ושעשוי לשמש כנגדכם במקרה בו תעצרו.


"מניטור של השיח בקבוצות השונות נוצר הרושם כי חלה עליה בהיקף התלונות על עקיצות, הן מצד סוחרים והן מצד לקוחות. אם בעבר, במקרה של הונאה , מפעילי קיר הבושה הציעו לצדדים למצוא פתרון בטרם יפורסם שמו של העוקץ ויעשה לו שיימינג רציני, הרי שכיום, היד קלה מאוד על ההדק והפרטים נחשפים מהר מאוד", אמר פלג פסטיג, מבעלי אתר קאנה ופאפיז. "אומנם מספר החברים באותן קבוצות קטן משמעותית בהשוואה "לקיר הבושה" אולם עדיין - מדובר על חשיפה בעייתית. אין ספק כי המרחב של הטלגרם כזירה למכר קנאביס הפך להיות מורכב ותחרותי הרבה יותר, עם מאות קבוצות שחלקן בהחלט מפוקפקות והסיכוי כי ההתקשרות בין הצדדים תסתיים בעקיצה - גבוה לאין שיעור מבעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully