וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב גם את חשבון הבנק? פייסבוק חסמה משתמשים ישראלים בטענה כי הם "מתחזים"

3.7.2019 / 8:12

תארו לכם את הסיטואציה הבאה: חשבון הבנק שלכם נחסם בטענה כי "אתם מתחזים". אז לא מדובר בחשבון בנק, אלא בחברה שרוצה לנהל לכם את הכסף: פייסבוק. אינסטגרם חסמה שני ישראלים בטענה כי החשבון שלהם "מתחזה", ועד היום לא שחררה את החשבון

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני ועדת המסחר של בית הנבחרים בוושינגטון, 11 באפריל 2018. רויטרס
מישהו חייב להתחיל לספק הסברים ובהקדם./רויטרס

"אני מרגישה חוסר אונים, אובדן נוראי וכאב לב. מעבר להמון זכרונות שנמצאים באינסטגרם שלי, אני מנהלת דיגיטל במקצועי", סיפרה לנו מאיה גולדשטיין שנחסמה בטענה כי החשבון שלה "מתחזה". "אי אפשר לכתוב להם טופס עם מלל פתוח, רק לצלם סלפי עם תעודת זהות", הוסיפה. בדומה למקרים האחרים, גם לגולדשטיין נפתח חשבון מתחזה שהתחיל להעתיק את תכני הפרופיל שלה. "מישהו הסתכל בכל הסטורי שלי, וראיתי שהוא העתיק את הפרופיל שלי: תאריך לידה זהה, סטודנט באוניברסיטה ומתחת לזה את הכינוי שלי", אמרה גולדשטיין. "שלחתי בקשת מעקב בתקווה להסביר שזה לא בסדר ושיסיר את הפרופיל, אך הוא לא נענה לבקשת המעקב".

עוד בנושא:

כזה לא הייתם רוצים: צפון קוריאה משיקה סמארטפון חדש
קיבלו גישה חופשית לטלפונים של הסוחרים: התוכנה המבריקה של טלגראס נחשפת
יורדים לאילת? בדקנו איפה תמצאו את הסמארטפונים הזולים ביותר

כאילו שצריך סיבה נוספת לתת לפייסבוק גם יכולות פיננסיות: לפני מספר שבועות דיווחנו על הישראלי שנחסם באינסטגרם בעקבות מתחזה, וכעת אנחנו מדווחים על שני מקרים נוספים. בתי ומאיה, שתיהן נחסמו אחרי שמתחזים העתיקו את דף האינסטגרם שלהם ודיווחו עליהן כמתחזות. בפייסבוק מתגאים ב"מסנני התוכן הישראלים", אך למרבה ההפתעה, אף אחד בחברה לא טרח לבדוק איזה חשבון נפתח קודם, וכך למנוע עוגמת נפש. לצד זה, המשתמשים שנחסמו קיבלו הודעה כי החשבון נחסם בגלל שמדובר בחשבון "שמתחזה" לחשבון אחר. בפייסבוק הוסיפו קישור המפנה לדף שבו ניתן לערער על החסימה. אך במשך ארבעה ימים מאז שהגישו את הערעור, בפייסבוק השאירו את החסימה על כנה. ושוב פעם אנחנו רואים כמה קלה היד על ההדק: יודעים לחסום, אך לא יודעים לתקן את הטעות בצורה מהירה שתחסוך עוגמת נפש. רק היום (רביעי) לפנות בוקר, בפייסבוק הסירו את החסימה. מכתב התנצלות או אימייל שמסביר שטעו? תשכחו מזה. פייסבוק לא התנצלה וכנראה שגם לא תתנצל.

תמונת החסימה באינסטגרם. צילום מסך, צילום מסך
"העמוד נחסם בעקבות הפרת הזכויות"./צילום מסך, צילום מסך

"לפני קצת יותר משבוע התעוררתי לבוקר נורא מוזר, בעיקר מבהיל. צלם שדגמנתי עבורו סיפר לי שבמהלך הלילות האחרונים מישהו מעלה מחדש פוסט שלי שבו הוא מתוייג לחשבונות שנראים דומה מאוד לשלי, ומכאן הבנתי בעצם שמסתובב לו לפחות מתחזה אחד באינסטגרם עם חשבון כמעט זהה לשלי". סיפרה בטי אלברט, שבצירוף מקרים, גם חשבונה נחסם השבוע בגלל מקרה דומה. "הוא העתיק את כל התכנים שכתבתי, השתמש בפוסטים שלי, תייג צלמים ומאפרות שעבדתי איתם. החוויה פשוט נוראית", הוסיפה. התסריט קבוע: המתחזים פותחים חשבונות חדשים, מעתיקים את כל התוכן ואז מדווחים על החשבון שהעתיקו ממנו כמתחזה. "ישר הבנתי שלמתחזה לדוגמנית בתחילת דרכה ולמי שמתעסקת בתקשורת יכולות להיות השלכות הרסניות. ענף הדוגמנות הוא ענף מלא במתחזים ופדופילים. איך שהבנתי מה קרה לי דיווחתי כמובן באינסגרם ומיהרתי למשטרה להגיש תלונה כדי למנוע ממי שחשדתי שעלול להיות פדופיל או אדם המתחזה מסיבה כלשהי".

שיטה חדשה לגניבת זהויות?

זהו לא המקרה הראשון שאנחנו מדווחים עליו. כבר לפני מספר שבועות דיווחנו על מקרה זהה, משתמש שנחסם בטענה כי הוא מתחזה. השיטה הייתה זהה: חשבון חדש העתיק את התמונות, הביוגרפיה של החשבון ובשעה שהוא העתיק, הוא דיווח לאינסטגרם כי החשבון המקורי הינו החשבון המתחזה. מבולבלים? גם אנחנו. מה שיותר מטריד, בשעה של מערכת בחירות, הוא שאותם פרופילים יכולים לשמש להטות את הבחירות ואת דעת הקהל ברשתות החברתיות. הפרופילים יוצרים רושם כי מדובר באנשים אמיתיים ולא פיקטיבים, ובשימוש של אלפי משתמשים כאלו, ניתן לשנות את הנרטיב. במקרה הרע, אותם פרופילים יכולים לשמש לסחיטות, הונאות ופדופיליה.

פייסבוק מקדמת את מטבע "ליברה" ותנסה לעודד משתמשים רבים לעבור אליו. אך תארו לעצמכם מצב שבו חשבונות נחסמים ללא כל התראה, סיבה וכתובת לפנות אליה, ממש בדומה למה שקרה עם החשבונות באינסטגרם. תארו לכם סיטואציה שבה הארנק הדיגיטלי שלכם נחסם ואתם מנועים מלעשות רכישות. על הרשויות הישראליות להתעורר ולפעול בנושא, מוטב מוקדם מאשר מאוחר, כשאנשים באמת יפגעו, אם בסחיטה, פדופיליה, או הונאה. כבר ביום ראשון פנינו לפייסבוק על מנת שיבדקו, והשם הראו את הקלות שבה חוסמים, ורק אז מתעכבים לבדוק מה קרה. כאמור, פייסבוק הסירה היום לפנות בוקר א החסימה מהחשבונות האלו.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "הפרטים הועברו לבדיקה".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully