וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה יכול לקרות גם לכם: כך פייסבוק מעלימה אנשים

27.11.2019 / 13:32

עובדי ה NSO לא לבד: במדינת פייסבוק כל אחד יכול להיעלם בין לילה, בלי דין ובלי דיין. גם אתם בבוקר אחד, יכולים לגלות שנחסמתם מפייסבוק. אם אתם לא מקורבים לעובדי פייסבוק, ייתכן וגם לא תקבלו את החשבון שלכם בחזרה

מארק צוקרברג עונה על שאלות של חברי הקונגרס בחקירה נגד פייסבוק/צילום: רויטרס

אמש חברת הטכנולוגיה הישראלית NSO עלתה לכותרת שוב, והפעם לאו דווקא בנושאי כלי סייבר התקפי מפוקפקים. מסתבר כי לפחות שמונה מעובדי החברה תובעים את פייסבוק בטענה כי נחסמו ללא הודעה מוקדמת, וללא שום יכולת לערער על ההחלטה. אקט החסימה הזה של פייסבוק התרחש בדיוק לפני כחודש ימים, בסוף אוקטובר והצליח להפתיע רבים. מבלי להיכנס לדיון על המוניטין המפוקפק של חברה כמו NSO, הרי שהחסימה הזאת חשפה את האמת העירומה והמטרידה שכולנו ניסינו להתעלם ממנה: ללא פיקוח מתאים, וללא רגולציה, נראה כי פייסבוק חופשית לעשות ולפעול כאוות נפשה מבלי לתת דין וחשבון לשום איש, ארגון או רשות ממשלתית.

ולפני שיגיעו התגובות המצקצקות, כדאי להזכיר שבאותו השבוע, מלבד עובדי NSO, נחסמו גם עשרות ישראלים רבים משימוש בווטסאפ - לרבות המקעקע המפורסם ובוגר האח הגדול, אליאב אוזן. בעניינם, כך עולה מדיווח באתר מאקו כי טען כי אותם משתמשים תוייגו כמפיצי ספאם, בניסיון לסוג של "חיסול חשבונות" וירטואלי.

חסימתם של עובדי NSO נעשתה ככל הנראה, על ידי בדיקת הפרמטר של מקום העבודה והצלבה עם מידע מרשתות אחרות דוגמת לינקדאין. כלומר מישהו בפייסבוק ישב ואסף מידע על עובדי החברה מרשתות אחרות כדי לנצל אותו לשם ונדטה עסקית אישית. האם עובדי בורגר קינג חסומים מלהיכנס לסניפי מקדונלדס? האם עובדי אל על מנועים מלהשתמש בשירותי המתחרה יונייטד? התשובה היא לא.

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני ועדת המסחר של בית הנבחרים בוושינגטון, 11 באפריל 2018. רויטרס
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג מעיד בפני ועדת המסחר של בית הנבחרים בוושינגטון./רויטרס

אבל לא רק עובדי NSO ומקעקעים נחסמים ברשת החברתית, אלא גם אנשים רגילים מן המניין. אחת לכמה חודשים, אנחנו מדווחים על משתמשים שלא עשו דבר בפלטפורמה, ונחסמו ממנה. המשותף לכמעט כל הסיפורים הללו הוא שברוב המקרים למשתמש אין מושג מדוע הוא נחסם - פייסבוק אינה מספקת מידע בעניין וכל ניסיון לברר מה ארע כאן נתקל בחומה או מבוי סתום מכיוון שכך בנוי מנגנון פניות הלקוחות של החברה.

ומעבר לטעויות משתמשים קיים גם איום נוסף: שכפול חשבונות משתמשים. אז איך זה עובד ולמה זה צריך להטריד אתכם? ככה עובדת השיטה: האקרים פותחים חשבון ללא תמונות, מעתיקים את התוכן מהחשבון המקורי ואחר כך מדווחים על החשבון המקורי כמזוייף. נראה שמדובר ברשלנות, שהרי בבדיקה קצרה, ניתן לזהות איזה חשבון נפתח קודם וכך לחסוך עוגמת נפש. הודעה וניסיון לערער על החסימה לא בדיוק מתקבלים, ורק בפנייתנו לפייסבוק, החשבונות חזרו לבעליהם. ומה קורה במידה ומדובר בעסק? בינתיים הוא צפוי לספוג מכה קשה שעלולה להוביל אף לירידה ברווחים וכל זה בגלל שאין אל מי לפנות.

מארק צוקרברג מעיד בפני ועדה בסנאט במטרה לספק הסברים על פרשת הפרטיות הגדולה ביותר בתולדות פייסבוק, וושינגטון, 10 באפריל 2018. רויטרס
מארק צוקרברג מעיד בפני ועדה בסנאט על אירועי קיימברידג' אנליטיקה./רויטרס

הגיע הזמן להגיד את זה בקול רם: פייסבוק מתנהגת כמו ישות עצמאית, אוטונומית ולא עושה חשבון לאף אחד, גם לא לקביעת בית המשפט בישראל. כזכור, בפסיקת "סטטוסים מצייצים", נקבע כי על פייסבוק להחזיר את העמוד במועד שקבע בית המשפט. אלא שגם במקרה זה, בפייסבוק בחרו להחזיר את העמוד לפי לוח הזמנים שלה, ולא לפי קביעת בית המשפט. לפייסבוק שליטה ענפה בחיי היום יום שלנו, ובשנים האחרונות יותר ויותר בתי עסק פעילים בפלטפורמה ואף מבססים את הכנסותיהם מהפייסבוק. כל פגיעה, לרבות חסימה או השהייה, עשויה לפגוע נואשות בבתי העסק והכנסותיהם. כל זאת כמובן, בהיעדר קו תמיכה או איש קשר שזמין בישראל. מקרה NSO צריך להדאיג משתמשים רבים בישראל ובעולם, שמה במידה ויעשו דבר ולו, הכי קטן נגד פייסבוק, הם מצויים בסכנת חסימה.

בשנה שבה פייסבוק רוצה להכיל יותר מידע ולהיות אמצעי התקשורת העיקרי שלנו כמו ווטסאפ, אינסטגרם, פייסבוק, ומסנג'ר, לרבות אמצעי פיננסי כמו מטבע הליברה שחווה נטישה המונית של שותפים רבים, נראה כי ההתנהלות שלה בישראל ובעולם משונה מאוד. האם אתם מדמיינים מצב בו חשבון הבנק שלכם נחסם ואין לך אל מי לפנות מלבד העיתונות או עובדי פייסבוק ישראל מן המניין, כאלו שכלל לא קשורים לטיפול בבעיות אלו?

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully