וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתם נתקלתם בכתבות על שגשוג הטבע ובעלי החיים בגלל הקורונה? מצטערים - אבל זה פייק ניוז

22.3.2020 / 0:09

ברשת רצות ידיעות המבשרות על שיקומו של הטבע ושגשוגן של חיות הבר לאור ירידה בהשפעות השליליות של האנושות עקב מגפת הקורונה, אך על אף שזו באמת נחמה - מומחים מכחישים. זיהום האוויר אכן פחת, אך אין דולפינים במי ונציה הצלולים ואין פילים אסייתים שיכורים

קופים המתגוררים בעיירה לופ בורי, צפונית לבנגקוק, תועדו כשהם רבים זה עם זה על בננה ותוקפים בני אדם בגלל מחסור במזון/עריכה: טל רזניק

במקביל לדיווחים כואבים על עליות במקרי המוות וההדבקה בנגיף הקורונה, הוראות על הסגרים ומחסור באספקה רפואית, צצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות גם כמה ידיעות מעודדות יותר העוסקות בהתאוששות הטבע ובעלי החיים - לאור היחלשות ההשפעות השליליות של האנושות עליהם. כמה מהפוסטים דיווחו על ברבורים שחזרו לשוט תעלות ונציה הנטושות, כמו גם דולפינים ששוחים במים הצלולים - ועל קבוצת פילים אסייתים שטיילה להנאתה בכפר יונאן שבסין והשתכרה מיין תירס בשדות.

הדיווחים על ניצחון הטבע בארצות שנפגעו משמעותית מנגיף הקורונה זכו למאות אלפי לייקים וציוצים מחדש בטוויטר, כולל גם בפייסבוק, באינסטגרם ובטיק טוק. הם זכו לכותרות גם בכלי התקשורת שחגגו את כך ש"אם יש יתרון במגיפה היא בנקמתם של בעלי החיים, הזוכים לתחייה מחודשת בעולם חסר מגע אנוש". לצערנו, כל זה לא אמיתי. הדיווחים על שגשוג בעלי החיים בערים הנמצאות בהסגר הם לא יותר מפייק ניוז.

הברבורים שחזרו לכאורה אל מי ונציה מגיעים אליה בקביעות מדי שנה. התמונות שלהם צולמו בתעלות בוראנו, אי קטן במטרופולין הגדול של ונציה. הדולפינים ה"וונציאנים" צולמו בכלל בנמל בסרדיניה, בים התיכון, מאות קילומטרים משם. איש לא מבין מאיפה הגיעו צילומי הפילים השיכורים, אולם דיווח חדשותי סיני התייחס לפוסט הוויראלי וכתב שבעוד שפילים אכן חלפו לאחרונה דרך כפר במחוז יונאן, נוכחותם שם היא לא יוצאת מגדר הנורמה. בכל מקרה אלו הם לא הפילים בתמונות הוויראליות והם לא השתכרו מיין תירס ולא והתעלפו בשדה תה.

בנישונל ג'אוגרפיק בדקו את אמיתות הפרסומים והפריכו אותם וכתבו שהתופעה מדגישה כמה מהר עשויות להתפשט שמועות מאירות עיניים - טובות מדי בכדי להיות אמיתיות - בעיתות משבר. אנשים משתפים פוסטים כאלה גם כדי למצוא נחמה וגם כדי לזכות באהדת הציבור. בתקופה כזאת, תמונות של בעלי חיים שמחים משמשות נחמה למצבה של האנושות. התפשטות הפוסטים היא כה עוצמתית שהיא כמעט משתווה להתפשטות העולמית של נגיף הקורונה.

הדולפינים והברבורים שטים להם במי התעלות בונציה?

סיפור הפילים השיכורים

איך הכל התחיל?

הציוץ השנוי במחלוקת של קברי גנאפת'י אחוג'ה על הברבורים ש"חזרו" לתעלות ונציה צבר יותר ממיליון לייקים."הנה תופעת לוואי בלתי צפויה של המגיפה", נכתב בציוץ שלה, "המים הזורמים בתעלות ונציה צלולים לראשונה מאז ומעולם. הדגים נראים בבירור, הברבורים חזרו לביתם". אחוג'ה, המתגוררת בכלל בניו דלהי שבהודו, מספרת כי נתקלה בכמה תמונות ברשת והחליטה לפרסם אותן, מבלי שהייתה מודעת לכך שהברבורים הינם אזרחים קבועים בבוראנו, ונמצאו שם הרבה לפני שנגיף הקורונה הגיע לאיטליה.

"הציוץ נועד רק כדי לשתף משהו ששימח אותי בתקופה קודרת כזאת", היא אמרה והוסיפה שמעולם לא ציפתה שהפוסט שלה יהפוך לויראלי או יגרום לנזק כלשהו. עם זאת, היא לא מחקה את הציוץ ולא מתכוונת לעשות זאת, בטענה שהוא עדיין רלוונטי כי המים בוונציה בהירים מהרגיל - זאת כתוצאה מירידה בפעילות הסירות - "וזה מה שחשוב", היא אומרת. הפוסט שלה זכה למספר "חסר תקדים" של לייקים וציוצים מחדש: "זה שיא אישי בשבילי ולא הייתי רוצה למחוק אותו רק בגלל אי דיוקים", היא הוסיפה.

בפוסט המספר על הפילים שחגגו בשדות תה הופיעה תמונה של קבוצת פילים שפשטה על יבולים ומצאה יין. נטען שם שקבוצת הפילים האסייתיים נצפתה לכאורה חוגגת בשדה, שם מצאו וניקזו חביות של יין תירס. שניים מהם נראים מעולפים מכמות האלכוהול שצרכו. התמונה של הפילים השיכורים פורסמה ב-18 במרץ ע"י פארווה קסוואן, קצין שירות היערות בהודו - והפך לויראלי. גם במקרה הזה, כפי שציינו, התברר שמדובר בפייק ניוז.

עוד בוואלה!

בהלת הקורונה: הפייק ניוז מתפשט ביחד עם הנגיף

לכתבה המלאה

וכך הידיעה התפשטה:

האם פייק ניוז חיובי הינו דבר חיוני בתקופה כזאת?

פאולו אורדובזה הוא מפתח רשת ומומחה לאימות תמונות המנהל את חשבון הטוויטר @picpedant, שם הוא חושף פוסטים ויראליים מזויפים - ומלשין על המפברקים. הוא מכיר מקרוב את "תאוות הבצע לוויראליות" שעלולה להניע את הדחף להפיץ מידע שגוי. זו "מנת יתר על האופוריה שנובעת כשכמות הלייקים והציוצים מחדש כשזה מגיע לאלפים", הוא אומר.

"הלייקים והתגובות מעניקים לנו תגמול חברתי מיידי", הוסיפה ארין פוגל, פסיכולוגית חברתית מאוניברסיטת סטנפורד, "במילים אחרות, הם גורמים לנו להרגיש טוב יותר".

מחקרים מצאו כי פרסום ברשתות החברתיות מעניק חיזוק חיובי וזמני להערכה העצמית של האדם. הצורך לחפש דברים שגורמים לנו להרגיש טוב עשוי לעלות בתקופות משבר כאלה, כשאנשים מנסים להתמודד עם המגיפה ואיתה עם הכלכלה הקורסת והבידוד הפתאומי. "בתקופות שכולנו באמת בודדים, זה מפתה להרגיש אהדה, במיוחד כשאנחנו מפרסמים משהו שנותן לאנשים הרבה תקווה", הוסיפה פוגל. הרעיון שבעלי החיים והטבע יכולים ממש לפרוח במהלך משבר שכזה עשוי להעניק לנו תחושת משמעות ומטרה - שאנחנו עוברים את כל זה מסיבה מסוימת".

זה היה הנושא המרכזי של רבים מהציוצים הויראלים האחרונים. "הטבע פשוט לחץ על כפתור האיפוס שלנו", נכתב בציוץ שחגג לכאורה את חזרתם של הדולפינים לתעלות של ונציה. "אני חושבת שאנשים באמת רוצים להאמין בכוחו ויכולתו של הטבע להתאושש", הוסיפה סוזן קלייטון, פרופסורית לפסיכולוגיה ולימודי הסביבה במכללת ווסטר, אוהיו. "אנשים מקווים שלא משנה למה אנחנו גרמנו, הטבע מספיק חזק כדי להתעלות עליו".

בעוד שידיעה חדשותית מפוברקת אך משמחת על דולפינים בתעלות המים לא אמורה להיות כזו בעייתית, באופן יחסי, עדיין עלול להיגרם נזק בהפצת תקווה כוזבת בעתות משבר. סיפורים מרגשים, טובים אך מזויפים אלה, אמרה פוגל, יכולים לגרום לאנשים לחוסר אמון אפילו יותר בזמן שכולם גם ככה מרגישים פגיעים. "לגלות שחדשות טובות אינן אמיתיות עלול לערער את המורל אפילו יותר מלא להיחשף אליהן מלכתחילה". היא הוסיפה: "אני מעודדת אנשים לשתף דברים חיוביים, בעיקר בזמנים כאלה כשאנשים מתקשרים זה עם זה דרך המסך, "אבל זה לא חייב להיות משהו דרמטי. זה פשוט צריך להיות נכון".

מוי ונציה הצלולים - זה באמת נכון

פייק ניוז: מי ונציה הצלולים. פייסבוק, צילום מסך
צילום מסך/צילום מסך, פייסבוק
View this post on Instagram

Venise ? #flashback

A post shared by @ simonetti_cassandra on

  • עוד באותו נושא:
  • ויראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully