למרות האזהרה של סטיבן הוקינג: מדענים עומדים לשדר את מיקומו של כדור הארץ לחייזרים

9.4.2022 / 23:47

קבוצה של מדענים מתעלמת לחלוטין מהאזהרות של סטיבן הוקינג מפני חשיפת מיקום כדור הארץ לחייזרים: "מפגש של בני האדם עם ציוויליזציה מתקדמת יכול להיות כמו כשהאינדיאנים פגשו את קולומבוס. זה לא נגמר כל כך טוב מבחינתם"

פיזיקאי הבריטי הנודע סטיבן הוקינג מת בגיל 76/צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מדענים תכננו הודעת רדיו שאמורה להיות משודרת אל החלל העמוק - והיא חושפת את מיקומו של כדור הארץ, מתוך תקווה שהיא תתקבל ותובן על ידי ציוויליזציה חייזרית תבונית.

ההודעה היא בעצם גרסה מעודכנת של הודעת ארסיבו המפורסמת, ששודרה ב-1974, שהייתה לה אותה מטרה. היא שודרה מטלסקופ הרדיו ארסיבו שבפורטו ריקו, וכללה מסר המורכב מ-1679 סיביות ששידורו ארך כ-3 דקות. ההודעה סודרה ב-73 שורות ו-23 עמודות, שהם מספרים ראשוניים והועברה בקוד בינארי - אחדים ואפסים. לאחר הפענוח, המסר יוצר גרפיקה חזותית המורכבת מדמות של אדם, ומסרים לגבי גובה האדם הממוצע וגודל האוכלוסייה האנושית בכדור הארץ, תצוגה גרפית של מערכת השמש, המספרים הטבעיים 1 עד 10, מספר אטומי של האטומים המרכיבים את ה-DNA, הנוסחה לסוכרים ולבסיסים של הנוקלאוטיד, מספר הנוקלאוטידים ב-DNA והצגה גרפית של מבנה ה-DNA.

המסר נשלח לכיוון הצביר הכדורי M13 הנמצא במרחק של כ-25,000 שנות אור מכדור הארץ והוא צפוי להגיע לצביר בעוד כ-25,000 שנים, אז צפוי שכוכבי המערכת כבר לא יהיו במקומם הנוכחי. בשנת 1999 פורסם כי מטרתה המרכזית של ההודעה לא הייתה יצירת קשר עם חיים תבוניים חיצוניים, אלא הפגנת היכולות של הציוד החדש.

כעת, מדענים עיצבו את המסר מחדש כדי לשפר אותו. ההודעה נקראת ה-Beacon in the Galaxy (BITG) (איתות בגלקסיה), והיא מכילה יותר מידע על מתמטיקה ומדעים בסיסיים מאשר המסר המקורי. התקווה היא שהמושגים האלו יובנו באופן אוניברסלי על ידי צורות חיים בעלות תבונה דומה לפחות לזו של בני האדם.

מתיו צ'ונג, סטודנט לפיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג' ומחבר שותף של טיוטת הדו"ח המתאר את הפרויקט, אמר ל-Newsweek: "הרחבנו את ההודעה של ארסיבו משנת 1974 ואת הקריאה הקוסמית של 1999/2003. החלק העיקרי של הודעת BITG מכיל קבוצה חדשה של מידע גרפי בצורת תמונות ו'אלפבית' מיוחדים לייצוג של מספרים, אלמנטים, DNA, יבשה, אוקיינוס, ​בני אדם ועוד. שמנו גם כותרת עליונה ותחתונה המורכבות ממספרים ראשוניים".

ג'ונתן ג'יאנג, מוביל הפרויקט ומדען במעבדת הנעת הסילון של נאס"א, אמר כי המסר לחייזרים מתאר ​​גם קבוצה של ציוני דרך ביקום "כדי להדגיש את מיקומו של כדור הארץ בתוך גלקסיית שביל החלב".

חשוב לציין שהחוקרים אינם מתכוונים לשלוח את ההודעה בעצמם, אך הם מציעים שהיא תוכל להיות משודרת יום אחד מטלסקופ הרדיו הכדורי בעל המפתח של 500 מטר הנמצא בסין או ממערך אלן של פרויקט סט"י שבצפון קליפורניה.

האזהרה של סטיבן הוקינג: זה ייגמר רע מאוד לאונושות

השאלה האם אנחנו לבד ביקום או לא מעוררת סקרנות בקרב בני האדם במשך מאות ואף אלפי שנים, אבל בעשרות השנים האחרונות המאמצים של המדענים למצוא חיים אינטליגנטיים - או אפילו מיקרוביאליים - בכל מקום אחר מלבד כדור הארץ לא צלחו ויש מדענים שחושבים שזה דבר טוב.

כך למשל הפיזיקאי המפורסם בעולם, פרופ' סטיבן הוקינג, הביע במהלך חייו מספר פעמים דאגה מכך שבני האדם שולחים מסרים למרחבי החלל ומנסים לתקשר עם חייזרים. בשנת 2015 הופיע הוקינג באירוע שהכריז על השקת פרויקט Breakthrough Listen, החוקר גלי רדיו במאמץ לגלות אם אחד מהם הוא מלאכותי במקורו - כלומר נוצר על ידי חייזרים. הוקינג הביע תמיכה במאמצים למצוא חיים מחוץ לכדור הארץ על ידי הקשבה, אבל הזהיר מפני נקיטת גישה אקטיבית, תוך שימוש בהתנהגות של האנושות עצמה כסימן לכך שהחייזרים לא בהכרח יהיו ידידותיים.

"אם מסתכלים על ההיסטוריה, מגע בין בני אדם לאורגניזמים פחות אינטליגנטים היה לעתים קרובות אסון מנקודת מבטם, ומפגשים בין ציוויליזציות עם טכנולוגיות מתקדמות מול פרימיטיביות הסתיימו רע מאוד לאלה שהיו פחות מתקדמים", הוא אמר. הוקינג המשיך ואמר שחייזרים יכולים להיות הרבה יותר חזקים מאיתנו ו"אולי לא יראו בנו יותר ערך ממה שאנו רואים בחיידקים".

מאוחר יותר, בסדרה הדוקומנטרית המקוונת "המקומות המועדפים של סטיבן הוקינג" משנת 2016, חזר הפיזיקאי על הנושא בהתייחסו לכוכב הלכת החוץ-שמשי Gliese 832 c, הנחשב ככוכב פוטנציאלי לקימם של חיים עליו.

"יום אחד אולי נקבל אות מכוכב כמו Gliese 832 c, אבל אנחנו צריכים להיזהר מלהשיב בחזרה", הוא אמר, "מפגש של בני האדם עם ציוויליזציה מתקדמת יכול להיות כמו המפגש של האינדיאנים עם קולומבוס. זה לא נגמר כל כך טוב מבחינתם. החייזרים עלולים להיות גנבים שמשוטטים ברחבי הקוסמוס בחיפוש אחר משאבים שיוכלו לשדוד, וכוכבים שיוכלו לכבוש".

לעומתו, אמיליה הא שמעורבת בפרויקט BITG. חושבת שהיתרונות של יצירת קשר עם חייזרים עולים על הסיכונים הפוטנציאליים. "הציטוט של סטיבן הוקינג בהחלט מעורר השראה והמסקנה האישית שלי ממנו היא שכל מין שיהיה מסוגל להבין ולפרש את המסר שלנו סביר להניח שהוא יהיה תבוני כמונו במידה שווה אם לא יותר וחשדני כלפינו", היא אמרה. "לפיכך, כל עוד ניגשים למגע הראשוני עם סימנים ברורים של שלום, ניתן להניח שהאפשרויות והתגליות מעוררות התקווה שמגיעות עם התקשורת גוברות על הסיכון".