וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות הגיעו ואיתם גם הסמסים המטרידים: כך תחסמו את הודעות הסקרים

31.12.2018 / 8:32

הבחירות הגיעו והחל מהימים הקרובים אנחנו צפויים לקבל לא מעט סקרי סמס אל הסמארטפון שלנו. בעקבות סעיף בחוק הספאם, חברי הכנסת יכולים לשלוח אלינו סמסים כאוות נפשם, מבלי לעבור על החוק. רגע לפני שהסקרים מתחילים - כך תחסמו אחת ולתמיד את ההודעות המטרידות

עריכת וידאו:ניר חן

אלפי ישראלים התלוננו בזמן הבחירות המקומיות לראשות העיר על הסמסים המטרידים שהגיעו לסמארטפון שוב ושוב ובניגוד לרצוננו. כעת הכנסת ה-20 התפרקה והממשלה עושה את דרכה לתקופת בחירות מכריעה. השנים האחרונות היוו נקודת מפנה גדולה לשיח הפוליטי ברשתות החברתיות, עם סיפורים כמו הטיית הבחירות בארצות הברית. לכן, מן הצפוי שפייסבוק וטוויטר יהפכו בין היתר בחודשים הקרובים גם למקום להתבדח ולהתלונן על עתיד המדינה. בין סבך התלונות, במיוחד בעת תקופת הבחירות לרשויות המקומיות, נראו גולשים רבים כותבים על הספאם הבלתי פוסק מצד המפלגות על ידי שליחת הודעות סמס. למען האמת, זה קצת אירוני - אותם אנשים שהעבירו את חוק הספאם, ביודעין, גורמים ללא מעט ממנו.

עוד בנושא:

הונאת הסלולר החדשה: "חידוש החבילה בעלות מבצע של 2.50 שקלים"
זהירות! מייל שנשלח לכאורה מנטפליקס עשוי לגנוב לכם את פרטי האשראי
היזהרו! הונאת קופונים לשופרסל בסך של 900 שקלים מופצת ברשת


איך בכל זאת נבחרי הציבור מציפים אותנו בהודעות וכלל לא נמצאים בסכנה בעקבות חוק הספאם? על פניו נראה החוק אמור להגן עלינו מפני ההודעות הזדוניות והמציקות מחברי הכנסת ומרשימות הסקרים. אולם בעקבות סעיף קטן בחוק הספאם שרבים נוטים לחלוף על פניו, כזה שמחריג את חברי הכנסת מאכיפתו. כאזרחים, אתם רשאים לתבוע בעלים של כל מספר טלפון או גוף ששולח אליכם מסרוני ספאם שיווקיים. עם זאת, באישור סופי שנקבע לפני כשנתיים, החליטו להחריג בכתב החוק בכנסת "תרומות לשם התמודדות בפריימריז או בחירות לכנסת, לראש ראשות מקומית או לרשימת מועמדים ברשות מקומית וכן תעמולה שיש בה מסר פוליטי". כלומר, על פי התיקון, לא תוכלו לתבוע חברי כנסת במסגרת חוק הספאם במידה וישלחו אליכם מסר פוליטי במהלך תקופת הבחירות, וזאת למרות שבמהותו נועד לפטור את תושבי המדינה מהודעות המכילות פרסומות ותעמולה.

הודעת ספאם בחירות. צילום מסך, צילום מסך
חוק הספאם לא מגן מפני הודעות הקשורות לבחירות./צילום מסך, צילום מסך

כך תוכלו לחסום את הודעות הספאם המעצבנות

זוג גולשות החליטו לשלב כוחות ולהגיש "כשירות לציבור" מדריך מקיף לחסימת ההודעות, במטרה שאולי יצליחו תושבי ישראל לעבור את תקופת הבחירות ללא הודעות ספאם מהמתמודדים. תהליך חסימת ההודעות הוא פשוט למדי - במידה וברשותכם מכשיר אנדרואיד, גשו לאפליקציית מסרי הסמס במכשיר הנייד שלכם ולאחר מכן היכנסו להגדרות שלה. גללו למטה ובחרו ב-"Spam Filters" אם הסמארטפון שלכם באנגלית או ב-"מסנן דואר זבל" אם הסמארטפון שלכם בעל ממשק בעברית, ולאחר מכן לחצו על "Add to spam phrases" או "נהל ביטויי זבל".

במסך החדש תוכלו להזין מילים או ביטויים שלא תרצו שיוכלו בהודעות. כלומר, מסרונים שישלחו אליכם שבהם מוכלים המילים שהזנתם, ינותבו אוטומטית לתיבת הודעות הספאם במכשיר הנייד שלכם ולא תקבלו התראות עליהם. עוד הגולשות נתנו מילים מומלצות לסינון בהן: "ממשלה", "שמאל", "ימין", "בחירות", "מפלגת", "כנסת" ועוד. בכך תוכלו להגדיר מילים נוספות שיסננו הודעות ספאם אחרות שלאו דווקא קשורות לבחירות עצמן.

עוד באותו נושא

"מנסים לגנוב מכם את פרטי האשראי": כיצד מתגוננים מפני הודעות הסמס הזדוניות?

לכתבה המלאה

במידה ואתם בעלי מכשיר אייפון העניינים הופכים למעט מורכבים יותר. תרצו לגשת להגדרות המכשיר ולאחר מכן להגדרות אפליקציית ההודעות. גללו למטה ולחצו על "Unknown & Spam" ושם תוכלו לסמן אופציה הנקראת "Truecaller". האופציה תאפשר לאפליקציית המסרים להשתמש במאגר הספאם של אפליקציית Truecaller ובכך תאפשר לכם לסנן את ההודעות הלא רצויות. עם זאת, בכך אתם מאשרים כי כל התכתבויות הסמס שלכם, שעלולות לכלול מידע רגיש, יעברו דרך שרתי האפליקציה.

במידה ותעדיפו לחסום כל שולח בנפרד ובכך לא לחשוף את ההודעות שלכם ל-Truecaller, תוכלו להיכנס לכל שיחה באפליקציית המסרים של האייפון וללחוץ על שם השולח ולאחר מכן על "מידע" ואז שוב על שם השולח. במסך החדש תוכלו לחסום את השולח לצמיתות, כך שלא תקבלו מהם הודעות יותר.

בנוסף לספאם, יש גם לא מעט סכנות

זה לא נגמר רק בבחירות - הספאם המגיע אלינו דרך הסמסים עלול להכיל גם לינקים זדוניים לאתרים שינסו להוציא מאיתנו את פרטי האשראי או לחילופין, לשתול תוכניות זדוניות על הסמארטפון שלכם. לפני מספר חודשים, לקוחות קופת חולים כללית קיבלו הודעת סמס שנשלחה תחת שם קופת החולים, שם התבשרו כי כל מי שברשותו מרשם קבוע צפוי לשלם 2.5 שקלים. כדי להמשיך וליהנות מהמרשם הקבוע, כל שעליהם לעשות הוא רק ללחוץ על הקישור המצורף, למלא את פרטי האשראי והם לכאורה יצורפו לשירות החדש. במקרה אחר משתמשים קיבלו הודעה בדבר שוברים לחברת שופרסל, שכמובן היו כלום מלבד פיקציה שנוצרה בידי האקרים שרצו לגנוב פרטי אשראי מאנשים תמימים.

הודעות פישינג אילוסטרציה. צילום מסך, צילום מסך
סמסים זדוניים עדיין יכולים להישלח בזמן הבחירות, לעיתים במסווה של חבר כנסת. שימו לב./צילום מסך, צילום מסך

לכן, תרצו להיות זהירים במיוחד במהלך תקופת הבחירות, שמא פורץ יחליט להסוות את מספר הטלפון שלו בכזה של חבר כנסת וישלח לכם הודעות זדוניות. לא צריך להיות בעל הבנה גדולה בעולם המחשבים והסמארטפונים כדי לשלוח סמס שמתחזה לשם או מספר אחר. התהליך נקרא SMS Spoofing ובעזרת אפליקציות שזמינות ברשת, תוכלו לשלוח סמס כשאתם מתחזים לבן אדם אחר או לגוף גדול כמו חברת סלולר. לכן אם קיבלתם הודעת סמס - קחו אותה בעירבון מוגבל ובמידה והיא כוללת קישור, בדקו אותו מול הגורם ששלח אותו ולמרות שהוא נראה אמין, אל תלחצו עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully