וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גן עדן לסחר בסמים": כל מה שאתם צריכים לדעת על טלגרם וטלגראס

12.3.2019 / 10:32

אחרי חקירה שערכה במשך חצי שנה, נעצרו הבוקר (שלישי) 42 חשודים שהפעילו את פלטפורמת טלגראס לסחר וצריכת סמים. פלטפורמת הסחר התבצעה על גבי אפליקציית טלגרם, אפליקציית מסרים מאובטחת. אולם נראה שלמרות מאמצי המשטרה וגל המעצרים, הסחר בטלגרם צפוי להימשך

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: יאיר דניאל

הבוקר (שלישי) נעצרו 42 חשודים שהפעילו את טלגראס, פלטפורמה להפצה וסחר בסמים. על פי החשדות שחשפה המשטרה, כ-10,000 סוחרים בעולם ובישראל סיפקו סמים למיליוני צרכנים באמצעות האפליקציה. בשבועות האחרונים פעלו שוטרי משטרת ישראל בסיוע גופי ביטחון אוקראינים, גרמניים ואמריקניים. במהלך גל המעצרים, נעצר באוקראינה מי שחשוד כמנהל הקבוצה ובשעה זו נחקר החשוד באוקראינה ובימים הקרובים צפויות הרשויות המקומיות להסגירו לישראל. במשך חצי שנה ניהלה משטרת ישראל באמצעות יחידת להב 433 ואנשי ימ"ר צפון את החקירה שהובילה לגל המעצרים הבוקר.

אפליקציית טלגרם הינה אפליקציית העברת מסרים שכמעט וזהה במלואה לווטסאפ. טלגרם מאפשרת כמה דברים שווטסאפ אינה מאפשרת כמו: יצירת קבוצות ללא הגבלת אנשים, פרטיות מוחלטת עם שימוש בכינויים ולא במספרי טלפון והצפנה מקצה לקצה שהייתה קיימת עוד הרבה לפני ווטסאפ. למעשה, בטלגרם ניתן לשלוח הודעות ללא שימוש במספרי טלפון אלא רק באמצעות כינויים, מה שעזר לשמור על אנונימיות גבוהה הן מצד הסוחרים והן מצד הרוכשים. בהוספת הצפנה לתקשורת בין שני הצדדים, טלגרם הצליחה לייצר את אחת מאפליקציות העברת המסרים הפרטיות בעולם. מן הצפוי, מדובר היה במקום המושלם לנהל אימפריית סמים שכזו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשלום בביטקווין או בסמים. הזמנות סמים בטלגרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחלק מהמקרים התקשורת עם הסוחרים נעשתה באמצעות הפעלת בוטים, בצורה אוטומטית ללא כל אדם מאחורי האופרציה. הבוטים שהם למעשה רובוטים, שלחו את "התפריט", הצרכן בחר ובתוך כמה שעות הוא קיבל את הסמים באמצעות שליח עד לדלת ביתו. בין היתר, הסוחרים הפעילו קבוצת בוטים רבות כמו צריכת סמים ברחבי העולם, כך שהצרכן יכול להיכנס לקבוצה, להזין את שם המדינה ולקבל בתוך שניות בודדות את הסוחרים הרלוונטים. עוד הפעילו הסוחרים קבוצת דירוגים, מעין שימוש בחוכמת ההמונים שמדרגים את איכות הסמים שהתקבלו, כשהכל נעשה באמצעות בוטים וללא התערבות של בני אדם.

ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
מריחואנה להמונים דרך טלגרם - כך פעלה קבוצת טלגראס./ShutterStock

על פי נתוני הרשות למלחמה בסמים ובהשוואה לסקרים שנעשו במדינות אחרות בעולם, ישראל נמצאת בצמרת השימוש בקנאביס, אם לא המובילה ביחס שבין מספר המעשנים לאוכלוסייה. היות ומדובר על שוק שחור, קשה להעריך את היקף הסחר, אולם ההערכות הן כי השוק מגלגל למעלה מ-2 מיליארד שקלים בשנה. בחישוב גס ובהנחה כי מחיר גרם עומד על 75 שקלים, מדובר על לא פחות מ-26 טונות של קנאביס שנצרכים בישראל מידי שנה. או במילים אחרות - בכל שעה מועבר קנאביס במשקל של מספר ק"ג, בעשרות כלי רכב, היישר מהמגדלים לסוחרים. השכר על העברת משלוח שכזה, על פי חשיפת וואלה! NEWS, עומד על אלפי שקלים המועברים במזומן לשליחים בעת המסירה.

עוד בוואלה! TECH:

אחד מהאקזיטים הגדולים בישראל: Nvidia רכשה את מלאנוקס הישראלית ב-6.9 מיליארד דולר
"ביבי או רותם סלע": הרשת מתגייסת לעזרת רותם סלע וגל גדות
המחירים ירדו (ממש): חמישה סמארטפונים שכדאי לקנות דווקא עכשיו

מה זה אומר הצפנה מקצה לקצה בטלגרם?

האפליקציה נעזרת בפרוטוקול Signal, השומר על התכנים מאובטחים לאורך זמן, בלי הצורך ליצור "סשן" מאובטח חדש עד שיקרה אירוע חיצוני כמו החלפת מכשיר או התקנה מחדשה של האפליקציה, כלומר כל התכנים מאובטחים ללא תלות בהחלפת הסמארטפון. הפרוטוקול עושה שימוש בקוד הודעה משתנה לכל מסר (Messege Key), שבלעדיו לא ניתן לשחזר את התכנים, כולל קבצים מצורפים, דבר שתיאורטית יכול גם לגרום לעיכוב מסוים בשליחת ההודעות והגעתן ליעד בפועל. יכולת האבטחה החדשה תופעל באופן אוטומטי במידה ואתם מנהלים שיחות מאפליקציה מעודכנת עם משתמש מעודכן גם כן.

כמה מרוויחים הסוחרים בטלגראס?

סוחר מתחיל המעוניין לפרסם באחת מקבוצות הדיונים של טלגראס, יכול להציע זאת בערוץ הכיוונים הראשי או בערוץ אזורי כלשהו, כל עוד מדובר במכירה של עד 50 גרם קנאביס ולא יותר. מי שמפרסם רק בשיטה הזו נבלע בין כל הסוחרים ומי שרוצה חשיפה גבוהה יכול לשלם כדי לפרסם ביותר מערוץ אחד.

לפי המחירון, כדי לפרסם בערוץ אזורי נוסף, הסוחר המתחיל מתבקש לשלם 420 שקלים בחודש, פרסום בארבעה ערוצים אזוריים יעלה לו 840 שקלים בחודש, פרסום בשישה ערוצים אזוריים עולה 1,360 שקלים בחודש. הסוחרים הגדולים יותר גם משלמים יותר: דילר שמוכר 50-250 גרמים ישלם 1,500 שקלים בחודש על פרסום בערוץ אחד; סוחר גדול שמציע 250 גרם עד קילו גראס מפרסם תמורת 3,000 שקלים בחודש עבור פרסום בערוץ אחד, בשלושה ערוצים בו-זמנית תמורת 4,200 שקלים.

מחירי הגראס באינטרנט בממוצע בשנה האחרונה. וואלה TECH, מערכת וואלה! NEWS
מחירי הגראס באינטרנט בממוצע בשנה האחרונה/מערכת וואלה! NEWS, וואלה TECH

כמה אנשים פועלים תחת הקבוצה?

על פי הנתונים שנמסרו בסוף השנה שעברה, לטלגראס יש יותר מ-4,000 סוחרי קנאביס וכיום מנויים 200 אלף משתמשים בערוץ המרכזי. בטלגראס מסרו כי במהלך השנה האחרונה, בוצעו כחצי מיליון עסקאות מכירה של קנאביס, במסגרתם נמכרו למעלה מ-4 טון, כלומר ממוצע של 1,369 עסקאות ביום. היקף המסחר בקבוצת הטלגראס הסתכם בלמעלה מ-282 מיליון שקלים לשנה, או במילים אחרות: היקף העסקאות היומי עמד על 700 אלף שקלים בממוצע.

עוד באותו נושא

טלגראס מסכמת שנה: "הכנסות של 282 מיליון שקלים מקנאביס"

לכתבה המלאה
תפיסת ראשי טלגראס. יח"צ,
ראשי הארגון "טלגראס" על פי המשטרה/יח"צ

האם טלגראס זו הקבוצה היחידה בטלגרם על רדאר המשטרה?

טלגראס היא רק קבוצה אחת לחשוש ממנה בטלגרם, וכנראה שמסוכנות ממנה ממשיכות לפעול בסתר. רק לפני חודש חשפנו כי ישנה קבוצה בשם טלנשק הפועלת באופן דומה דרך אפליקציית המסרים, והיא מחברת בין סוחרי נשק לצרכנים. הקבוצה מפרסמת כלי נשק ללא פחד או חשש, ודורשת אימות קצר בלבד לפני ההצטרפות. "הצהרה: איננו דוגלים או תומכים בפעילות עבריינית אלא בזכות לשאת נשק אשר מעוגן כחוק בתיקון השני לחוקה האמריקנית. ישראל בת ברית גדולה מאוד של אמריקה אבל בכל הקשור לזכות לשאת נשק, המצב פה שונה לרעה. אנחנו כאן כדי להביא שינוי חברתי לביטחונה של מדינת ישראל נגד הטרור והאלימות", נכתב למצטרפים החדשים בקבוצה. "אסור לפרסם סמים, רק אמצעי לחימה", הבהירו ומסרו גם כי אסור למכור למטרת פעילויות טרור ולערבים. "רק אנשים טובים ויהודים", כתב מנהל הקבוצה בריאיון עבור וואלה! NEWS.

האם גל המעצרים צפוי לחסל את פעילות טלגראס?

התשובה המיידית - לא. רובנו מכירים את האמרה הידועה "ברגע שזה באינטרנט - אי אפשר להוריד את זה". ומן הצפוי, גם טלגראס, שפועלת דרך אפליקציית מסרים מקוונת, לא מתכננת להיעלם מפני השטח בזמן הקרוב. הסוחרים הקיימים ככל הנראה ימשיכו למכור באותה השיטה, שכן עד כה, המערכת מול הצרכנים התנהלה כולה דרך תפריט שנבנה מראש וללא התערבות של בני אדם. אולם כעת יש לנקוט במשנה זהירות. עד כה, הבכירים בטלגראס נקטו בשיטת סינון קפדנית שהפכה את הפלטפורמה ליחסית בטוחה וללא שוטרים. כבר בשעות הקרובות אנחנו צפויים לראות קבוצות חדשות שיקומו על מנת להתחרות. עכשיו, יותר מתמיד, יש להיזהר מחשש לשוטרים סמויים או גורמים עויינים שלא יוכלו לספק את הסחורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully