וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכנולוגיה של אפל אולי מקדימה את זמנה, אבל בכל הקשור ליחס לנשים הם תקועים במאה ה-19

12.11.2019 / 6:25

הבינה המלאכותית והאלגוריתמים המתקדמים משתלטים לאט לאט על תהליכי חיינו, אחת מהעדויות זהו האלגוריתם שמחשב את מסגרת האשראי של תושבי ארצות הברית. לאחרונה אפל השיקה כרטיס אשראי בשיתוף גולדמן סאקס, ושם נמצא כי דווקא נשים מקבלות מסגרות קטנות יותר

כרטיס אשראי של אפל. רויטרס, רויטרס
כרטיס האשראי של חברת אפל/רויטרס, רויטרס

כרטיס האשראי של אפל אמנם לא זמין בישראל, אך בארצות הברית, שם הוא דווקא כן זמין, הוא לא זכה לעידוד חיובי של ממש. מלבד התלונות על ההטבות המגיעות איתו ביחס לעמלה, סיפור אחד בלט במיוחד בסוף השבוע האחרון, ומאחוריו דווקא עומד מאבק ארוך וסוגייה מסובכת בהרבה מרק כרטיס אשראי. דיוויד היינמאייר הנסון, המוכר בעיקר כיוצר תשתית הפיתוח Ruby on Rails, הגיש בקשה יחד עם אשתו להנפקת כרטיס האשראי של אפל. הזוג חולקים אותו חשבון הבנק ואת אותם הנכסים בדיוק, ממש כמו הרבה זוגות אחרים, אולם כשהגיע הרגע לקבוע את מסגרת האשראי על הכרטיס, בגולדמן סאקס, הבנק מאחורי הכרטיס של אפל, החליטו להעניק לו כזו הגדולה פי 20 מזו של אשתו.

על פני השטח זה נשמע כמו טעות, אולם מבדיקה עמוקה יותר של המקרה, נראה שזו רק ההתחלה והם רחוקים מלהיות היחידים. "אני מופתע שהם בכלל נתנו לה להנפיק את הכרטיס בלי אישור חתום של בעלה. אפשר בכלל לסמוך על נשים עם כרטיסי אשראי בימינו?", כתב הנסון בעודו מאשים את אפל באפליה מגדרית. אבל זה הופך לגרוע יותר מרגע לרגע - גם לאחר שאשתו שילמה מראש את חשבון האשראי שלה דרך האפליקציה, באפל לא מאשרים לה להמשיך ולהשתמש בכרטיס עד מחזור החיוב הבא. "מסתבר שנשים הן לא סיכון אשראי טוב, אפילו כשהן משלמות מראש את מאזן החיוב", הוסיף הנסון.

משיחה של הנסון עם מוקד התמיכה של אפל, ניתן להבין כי גם החברה בעצמה לא ממש בטוחה מה גרם לכך. אולם באופן גרוע יותר, במקום להציע השוואה מלאה של מסגרת האשראי, הם דחו את הבקשה ללא כל הסבר ואמרו לו שיפנה אליהם שוב רק בעוד שישה חודשים. בין ההסברים שקיבל מגולשים נאמר "כך עובדת תעשיית האשראי", שגם ממבט של אדם חיצוני, שאינו קשור לתעשייה בשום אופן, מדובר במערכת לקויה לחלוטין שזקוקה לשינוי אם זה באמת המקרה. וגם אז, לא מדובר בטיעון מוצדק בכל הנוגע למקרה הספציפי של אפל.

עוד בוואלה!

כל המבצעים וההנחות: יום הרווקים הסיני יוצא לדרך

לכתבה המלאה

אבל אז הסיפור סוקר ברחבי העולם. חקירה רשמית מטעם מחלקת הכלכלה במדינת ניו יורק נפתחה על מנת לבחון את סיבות המקרה. מוקדם לאחר מכן, אשתו של הנסון קיבלה שדרוג למסגרת האשראי שלה, המשתווה לזו של בעלה, אולם גם אז לאפל לא היה דרך להסביר את הנושא. "אני לא יודע למה זה קרה, אבל אני נשבע שאנחנו לא מפלים נשים לרעה. זה פשוט האלגוריתם", אמר נציג תמיכה באפל. נציג אחר ביקש מהם לבדוק את ניקוד האשראי על מנת להבין אם כתוצאה מבעיה כזו או אחרת, ניקוד האשראי שלה הינו הגורם הבעייתי. אז הנסון נרשם לשירות תמורת 25 דולר בחודש ובדק את ניקוד האשראי של אשתו ושלו, והפלא ופלא, ניקוד האשראי של אשתו היה אפילו גבוה יותר.

אפל מציעה כרטיס אשראי שמבסס את חישוביו על פי אלגוריתם שלרבים אין גישה אליו. ועל אף שההנהלה נשבעת שהוא לא מפלה מגדר בשום צורה, נראה שזה לא המקרה היחיד שדווח. "דבר דומה קרה לי", סיפר סטיב ווזניאק, הלא הוא אחד ממייסדי אפל, בחשבון הטוויטר שלו. "קיבלתי מסגרת אשראי הגבוהה פי 10 משל אשתי. אנחנו חולקים את אותו חשבון הבנק ואת אותם הנכסים בדיוק", הוסיף. גולשת אחרת ניסתה לבדוק זאת בעצמה עם בעלה: "שנינו ביקשנו להנפיק כרטיס אשראי של אפל. את הבקשה שלי דחו ואת של בעלי אישרו. המסגרת שלו מספיקה כדי לקנות רכב חדש". גולש אחר הוסיף בתגובה משלו כי "לאחר קריאת השרשור, ניסיתי לבדוק את הנושא בעצמי. לאשתי יש ניקוד אשראי גבוה משלי בהרבה והמשכורת שלה גם גבוהה יותר משלי. עם זאת, לאחר בדיקה של המסגרות שלנו, גיליתי ששלי גדולה פי שלוש".

חשוב לציין שלאורך כל הדרך, כל הצדדים שהאשימו את הבנק מאחורי כרטיס האשראי של אפל קיוו שלא מדובר באפליה מגדרית. יש סיכוי סביר שהאלגוריתם באמת לא נותן העדפה למגדר מסוים, אולם עצם העובדה שזה מקרה חוזר, וכזה שדווח גם על ידי מייסד אפל, גרם לחשדות להתעורר. חשוב לציין שזה גם לא המקרה הראשון שבה חברת טכנולוגיה גדולה לקחה חלק באפליה מגדרית, גם כשמדובר בטעות. אמזון, למשל, יצרה מערכת העסקת עובדים המבוססת על בינה מלאכותית, ולפני קצת יותר משנה התגלה בדוח של רויטרס כי אותה מערכת הפלתה נשים. אמזון בתגובה חדלה משימוש במערכת, אך מקור בחברה סיפר לרויטרס כי המערכת הזו הייתה עתידה להחליף את מסעות החיפוש הידני ברחבי הרשת אחר עובדים חדשים. בין אם האשמה על הבנק או על אפל, שתיהן נושאות באחריות ובהשלכות. כל דרך בה ידירו נשים כמובן לא תהיה מקובלת, בשום צורה.

יתרה מכך, אנחנו כבר ב-2019, וגם בראייה של כמה שנים אחורה, אפשר לראות שהעולם לאט לאט משתנה. נכון, נשים עדיין לא מקבלות שכר שווה, אבל המודעות עולה והפער מצטמצם ממש כפי שהיה צריך לקרות עוד הרבה קודם. אנחנו פוסעים בצעדי ענק לעבר לשוויון מגדרי, ומקרים כאלו רק מחזקים את הטענה שכדאי שזה יקרה כמה שיותר מהר. לא פעם קופצות להן כותרות בחדשות המכריזות כי אישה הגיע לראשונה לתפקיד מסוים, וזה רק כי אם היה מדובר בגבר, כנראה שלא היה מדובר בחידוש. מדובר בכברת דרך גדולה בדרך לאותה מטרה סופית - שוויון מגדרי, בין אם בשוק העבודה, שדה הקרב או כל מה שביניהם. כולנו בסופו של דבר נטיב מכך. פני החברה משתנים לטובה, ובתקווה, בקרוב מאוד נוכל להשאיר מקרי אפליה דומים בעבר, ולא רק עם חברות הטכנולוגיה או עולם הבנקאות, אלא עם כל החברות ובכל התחומים.

מפעל אפל בקליפורניה ארה"ב. Paul Sakuma, AP
אפל/AP, Paul Sakuma

גולדמן סאקס, הבנק שעומד מאחורי כרטיס האשראי של אפל, כתב בתגובה: "רצינו להתייחס לשאלות שהוצפו לאחרונה ברשת בנוגע לקביעת מסגרת האשראי בכרטיס של אפל. עם כרטיס האשראי של אפל, החשבון הוא ייחודי לכל אדם בנפרד. קו האשראי הוא של הלקוח בלבד והוא האחראי היחיד להיסטוריית האשראי שלו. לקוחות לא חולקים את אותו קו האשראי עם בני משפחה אחרים או אם אדם אחר באותו חשבון. כמו בכל כרטיס אשראי אישי אחר, הבקשה הינה אישית לחלוטין. אנחנו בודקים את היסטוריית האשראי של כל מועמד בנפרד, ולוקחים בחשבון דברים כמו ניקוד אשראי וכן חובות אישיים וכיצד טיפלו בהם. בהסתמך על הקריטריונים הללו, זה לגמרי אפשרי שלשניים מאותה המשפחה תהיה מסגרת אשראי שונה. כך או כך, מגדר לעולם לא היה ולעולם לא יהיה קריטריון עבורנו בכל קביעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully