וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי הרוגים: התרופה שמפחידה את טראמפ נסחרת בקבוצות טלגרם ישראליות

15.1.2020 / 7:00

עשרות אלפי אמריקאים מתו בעקבות מנת יתר של סמים ממשפחת האופיואידים, מה שהוביל את דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, לכנס דיון חירום עם נשיא סין, שלטענתו אחראי על ייצוא הסמים. כעת אנחנו חושפים כי הסם שמפחיד את טראמפ, נמכר בישראל בקבוצות טלגרם תמורת סכום זעום

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בסרטון: שר החוץ של מקסיקו נענה לקריאתו של טראמפ למלחמה נגד קרטלי הסמים

עכשיו הוא מגיע גם לישראל: עשרות אלפי אמריקאים מתו ממשכך הכאבים "פנטניל" במהלך 2017. מידת הסכנה כה גבוהה, עד כדי כך שדונלד טראמפ, נשיא ארה"ב העלה את הנושא בפגישה עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, כשלטענתו סין אחראית לרוב ייצוא המשכך. האופיואיד הסינתטי "פנטניל", נחשב לכל כך מסוכן, שברשת האפלה העבירו אותו מקטגוריית משככי הכאבים, לקטגורית "כלי נשק קטלניים וחומרי נפץ", כשהוא חזק עד פי מאה מהסם הרואין. בחודשים האחרונים הוא החל להימכר בקלות יתרה בקבוצות טלגרם ישראליות, במחיר של 100 עד 150 שקלים בלבד.

בספרות הרפואית הוא מוגדר כאופיואיד סינתטי שמשמש בין היתר בהליכי הרדמה, לשיכוך כאבים עוצמתיים וכחומר טשטוש בחדרי ניתוח. בשנים האחרונות, לאור מחירו הזול, הפך הפנטניל לסם נפוץ, שלצערנו, הגיע גם לישראל וכבר הספיק לגבות קורבנות. במרוצת 2019 דווח על שלושה צעירים שמתו בארץ ממנת יתר של החומר.

עוד בוואלה!

למד את סודות גוגל: עמית סגל לא רוצה שתדעו שהוא התנצל בפני בל"ד

לכתבה המלאה
פנטניל טלגרם. צילום מסך, צילום מסך
״משכך כאבים חזק במיוחד. 150 שקלים למדבקה״./צילום מסך, צילום מסך

אלא שאם עד לפני מספר שנים, הסחר בו היה מוגבל מאוד בהיקפו , הרי שכיום, שיטוט בקבוצות השונות בטלגרם, מגלה כי החומר הקטלני, נמכר באופן חופשי. כך למשל, בקבוצה אחת מוצע לרכוש 'מדבקות פנטה 100 מילגרם'. תמורת 150 שקלים ליחידה בלבד. בקבוצה אחרת, מוצע הסם למכירה כמדבקה, אך בנוסף ניתן לרכוש שם גם " סוכריית אקיטק" - שמכילה מינון גבוה מאוד של החומר הפעיל שבפנטניל, שפועל במנגנון של ספיגה דרך ריריות הפה ומגיע תוך דקות ספורות לרצפטורים במוח, מה שמוביל לקליטה מהירה וחזקה עוד יותר. יחידת אקטיק מורכבת מלכסנית בטעם פטל עדין (המכילה את הפנטניל) המחוברת לידית אחיזה קצרה, בדומה לסוכריה על מקל.

בעוד שבישראל, השיח התקשורתי סביב צריכת החומר מוגבלת בהיקפה, בעולם סימנו כבר לפני מספר שנים את הסם כאויב הגדול, שהיווה גם עילה להתכתשות בין ארה"ב וסין. הנשיא טראמפ האשים את הממשל סין כי היא האחראית למרבית אספקת הפנטניל הקטלני לארה"ב. מנגד, הגיב סגן ראש הנציבות הלאומית לביקורת נרקוטית בסין - סוכנות לאכיפת חוק הסמים המובילה במדינה ואמר כי על אף שסין הגבילה את המשלוחים של החומר, שיעור מקרי המוות בארה"ב בגללו רק עלה, וכאמור עמד על עשרות אלפי הרוגים.

פנטניל טלגרם 2. צילום מסך, צילום מסך
״סוכריות אקטיק, לא למתחילים״./צילום מסך, צילום מסך

'סיכוי אדיר להתמכר לתרופה"

"הסיכוי להתמכר לתרופה הזו - אדיר. תוך זמן קצר של שימוש ואתה מכור. לפני שאתה מסתכל ימינה שמאלה - אתה כבר מכור", אמר דודו פפו, יו"ר איגוד הרוקחים בישראל. "גם הסיכוי להגיע למנת יתר - גבוה מאוד. החומר גורם לדיכוי מרכז הנשימה והמשתמש נפטר מכך", הוסיף. עוד לדבריו, החומרים האלו מגיעים לשוק אחרי שחולים שמקבלים מרשמים לא משתמשים בהם, או רק בחלק ואת היתר מוכרים. "ישנם גם מקרים של זיופיי מרשמים. התופעה צמחה למימדים גדולים בגלל המכר ברשת שהפך את העניין לפשוט הרבה יותר", ציין. ומה לגבי חקיקה או רגולוציה בנושא? פפו מסביר כי בישראל הסתדרות הרוקחים מנסה לקדם מזה שנים ארוכות, מהלך בו תוכנס מערכת ממוחשבת שתקטין את האפשרות לזייף מרשמים.

"לא חווית שום דבר כזה", אמר לנו ד' שקיבל מרשם לסם דומה ממשפחת האופיואידים בעקבות סיבות רפואיות. "מרשם לזה הוא בדרך כלל לשבוע, ואם אתה לוקח דבר כזה, אתה 'מתחשמל' לשבוע. עוד לדוגמה אתה מזריק את החומר, אתה יכול למות. עם המדבקה העיניים מתגלגלות, אבל אם אתה מזריק כמו הנרקומנים הכבדים", סיפר. "זרקתי הכל, שלא תעיז לקחת דבר כזה, זו סכנת נפשות. זו נורא נורא חזק. הכל מאט בגוף, אתה הופך להיות איטי בצורה חסרת תקדים. גם כל המערכות של הגוף. אני זוכר את עצמי בשעה שבע בערב, העיניים שלי מתהפכות. זה חוסר תפקוד, וזה קשה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully