וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הירח מתכווץ ומתפורר וזה יגרום לרעידות ומפולות", מזהירים מומחים

8.2.2024 / 0:01

מומחי חלל טוענים שהמצב על הירח לא פשוט ועלולות להיווצר שם רעידות אדמה ומפולות מסוכנות. כרגע אנחנו עדיין לא שם, אבל זו עלולה להיות בעיה כשנרצה לנחות עליו שוב ואפילו לבנות עליו בסיסים

הירח כפי שצולם על ידי חללית אוריון/NASA

הירח מתכווץ ומתפורר כמו חתיכת גבינה ישנה, כך לפחות טוענים מומחים ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט". התכווצות הירח מלווה בפעילות סיסמית - כולל מה שמכונה "רעידות ירח" - ומדענים אמרו שמיקומים ליד אזורי שבר עלולים להוות סכנה לחוקרים עתידיים.

אז כן, הירח מתפורר לו ואין כל כך איך למנוע ממנו להמשיך להתפורר. שחיקתו עלולה להוביל למספר הולך וגדל של מפולות שעשויות לאיים על אסטרונאוטים שיבקרו בו בעתיד הלא רחוק ועל תכניות לבנות יישובים אנושיים על סלע החלל.

הלוויין הטבעי של כדור הארץ איבד מהיקפו כ-100 מטרים במאות מיליוני השנים האחרונות, כאשר ליבתו התקררה. על אף שזה עשוי להיות תהליך הדרגתי, הההתכווצות גורמת לעיוות שטח משמעותי בחלקים מהקוטב הדרומי של הירח - כולל אזורים שהוצעו לנחיתה של ארטמיס 3 של נאס"א, כך מצאו חוקרים מאוניברסיטת מרילנד, ארה"ב.

מחבר המחקר, תומאס ווטרס, ממוזיאון האוויר והחלל הלאומי בוושינגטון די.סי. אמר: "ההתפלגות הגלובלית של שברי דחף צעירים, הפוטנציאל שלהם להיות פעילים והפוטנציאל ליצור שברי דחף חדשים מהתכווצות מתמשכת צריכים להילקח בחשבון בעת תכנון המיקום והיציבות של מאחזים קבועים על הירח".

החוקרים קשרו בין תקלות הנמצאות בקוטב הדרומי של כוכב הלכת לאחת מרעידות הירח החזקות ביותר שתועדו על ידי סייסמוגרף של אפולו לפני למעלה מ-50 שנה. הם גילו שכמה אזורי קוטב פגיעים במיוחד למפולות מרעידות סיסמיות.

בדומה לרעידות אדמה, רעידות ירח נגרמות על ידי תקלות בפנים הפלנטה ויכולות להיות חזקות מספיק כדי לפגוע במבנים וציוד מתוצרת האנושות על פני הירח, אמרו המדענים. אולם בניגוד לרעידות אדמה - שבדרך כלל נמשכות רק כמה שניות - רעידות ירח יכולות להימשך שעות: כלומר הן עלולות להרוס לחלוטין יישובים אנושיים עתידיים. הסיבה לכך היא שלירח יש משקעים רופפים על פני השטח שנוצרו ממיליארדי שנים של התנגשויות אסטרואידים ושביטים.

לסיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


עוד בנושא:
בדרך לירח: ניסוי מוצלח ראשון לחללית בראשית 2

על אדמת הירח: החללית היפנית צילמה תמונה מפחידה - ונכנסה לתרדמת

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מחבר המחקר, ניקולס שמר, אמר: "אתם יכולים לחשוב על פני הירח כעל חצץ ואבק יבשים, מקורקעים. במשך מיליארדי שנים פני השטח שנפגע מאסטרואידים ושביטים - כשהשברים הזוויתיים שנוצרו נפלטים ללא הרף מהפגיעה. כתוצאה מכך חומר השטח המחודש עשוי להיות בגודל מיקרון ועד לגודל סלע, אבל כולם מתגבשים בצורה רופפת מאוד. משקעים רופפים מאפשרים לרעידות ומפולות להתרחש".

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א מקווה להשיק את טיסת הצוות הראשונה שלה לירח מזה יותר מחמישה עשורים כחלק ממשימות ארטמיס בהמשך השנה. החוקרים מקווים כעת לבחון את שאר הסלע כדי לזהות מקומות נוספים שעלולים להיות מסוכנים לחקירה אנושית.

"העבודה הזו עוזרת לנו להתכונן למה שמחכה לנו על הירח - בין אם זה מבנים הנדסיים שיכולים לעמוד טוב יותר בפעילות סיסמית של הירח או להגן על אנשים מאזורים מסוכנים באמת", הוסיף ד"ר שמר.

  • עוד באותו נושא:
  • נאס"א
  • ירח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully