וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מביא לכם את האוכל עד הבית? על הקורונה והסכנה הטמונה ב"כלכלת החלטורה"

9.3.2020 / 12:03

"כלכלת החלטורה" מאפשרת למאות מיליוני אנשים תנאי העסקה ועבודה קצת אחרת ממה שהיינו רגילים אליה. ביום - יום, מדובר במהפכה של ממש. אבל מה קורה בימי "משבר הקורונה" והגבלות משרד הבריאות?

אתר רשמי

בסרטון: אמאזון מציגה: משלוחים עד הבית באמצעות מל"טים. (צילום: אתר רשמי)

את כמות המילים שנכתבו בשנים האחרונות על כלכלת החלטורה, או איך שבארה"ב מכנים אותה ה-"-Gig economy" לא ניתן לספור. נדמה כי בחסות חברות טכנולוגיה, מודל הפרילנסרים שוכפל בהצלחה מרובה לכל תחום בחיינו כשהדבר נתפס כלא פחות ממהפכה של ממש. אבל בעוד הפן הטכנולוגי זוכה לשבחים, אותו הפן שמאפשר לנו למשל להנות ממשלוחי מזון מכל מקום ובכל רגע, נראה כי משבר הקורונה חושף את הבטן הרכה של הכלכלה הזו - מי הם בעצם הפרילנסרים הללו? ובמקרה של תעשיית המזון והמסעדנות - מי הם האנשים האלו שמביאים לנו את האוכל עד הבית? מי יודע היכן הם היו והאם הם צריכים להישאר בבידוד?

קשה להימלט מהחדשות אודות קצב ההתפשטות המהיר של נגיף הקורונה. הנגיף, שכבר הפך לסוג של "סלב עולמי", נחשב לאחד מהנגיפים בעלי קצת ההדבקה וההתפשטות המהירים ביותר, לא פחות מזה של שפעת ממוצעת. ממה שידוע עד כה הוא מועבר באמצעות מה שמכונה "העברה טיפתית" כלומר עיטוש או שיעול, וכך גם דרך מגע. לדוגמה, אם אדם חולה השתעל לכף ידו, לחץ את ידו של חבר בריא או נגע במשטח אחר - דוגמת מסך מגע - כפי שסיקרנו בכתבה שעלתה אמש.

עוד בוואלה!

אופס: טוויטר סימנה את הציוץ של טראמפ כתוכן "מניפולטיבי"

לכתבה המלאה

במשרד הבריאות נקטו בהנחיות מחמירות של בידוד ל-14 ימים למי ששב מחו"ל או שהה בסמוך לאדם שנדבק בנגיף. אבל מה קורה עם שליחי האוכל שלנו שנוגעים באחד מהדברים הרגישים ביותר? אם במקומות שמחזיקים מערך שליחים פרטי עצמאי ישנו מעקב בסיסי אחר העובדים (נוכחות למשל, סידור משמרות וכו') אזי מה המצב בפלטפורמות השילוח השונות דוגמת וולט ותן ביס? מה המצב שם? מי יודע היכן היה השליח שזה עתה העביר לכם שקית של אוכל ואולי לא בהכרח שטף את ידיו?

שליח של וולט WOLT. ShutterStock
"מאפשרת לכל אחד להיות שליח "פרילנסר". בלי תנאי עובד - מעביד, וללא חוזה של שכיר"./ShutterStock

חברת וולט (Wolt) לדוגמה, מאפשרת לכל אחד להיות שליח "פרילנסר". בלי תנאי עובד - מעביד, וללא חוזה של שכיר. כתוצאה מכך, לשליחים אין "מעסיק" הדורש לדווח על ימי מחלה, או לחילופין והמסוכן ביותר - ימי חופשה. כך ל-Wolt אין דרך לדעת האם העובד שב מחו"ל, ואולי גם מאחת המדינות עליהן הזהירו במשרד הבריאות. חלק מהשליחים מחויבים למכסת שעות שבועית, אך מעבר לכך - הם רשאים לעבוד ולהפסיק לעבוד מתי שהם רוצים.

בדומינו'ס פיצה שם המקרה שונה לחלוטין, וכל עובדי החברה החל מעובדים הפנים ועד השליחים, הינם שכירים המועסקים על פי חוק. ברשת מסרו לוואלה! TECH כי הרשת פועלת ומיישמת את הוראות משרד הבריאות באופן שוטף. "הרשת מנהלת עם העובדים קשר שוטף, מודעת ומפקחת על מצבם הבריאותי בכל שלב. על פי הנחיות משרד הבריאות, עובד שיידרש לעבור בידוד ישלח לביתו, ולא יעבוד עד אשר יאושר לו הדבר על פי הנהלים שקבע המשרד".

"יתרה מזאת, הרשת הוציאה הנחיות ברורות שנועדו להגן על שליחיה ולקוחותיה. במידה ונדרשת שליחות לבית עם לקוחות בבידוד, השליח, בתיאום מראש, משאיר את הפיצה בכניסה לבית, ואינו מקיים מגע אישי עמו. בנוסף, רעננו בפני כלל העובדים את הנחיות ההיגיינה, על פי נהלי הרשת הבינלאומיים, הקפדה על רחיצת ידיים ממושכת עם סבון באופן שוטף בזמן הכנת הפיצות", הוסיפו.

כך גם המצב דומה ברשת בורגראנץ', שם מסרו לפנייתנו כי: "מערך המשלוחים מתבסס על עובדי הרשת וחברות שליחויות מקומיות ומסודרות".

סניף דומינוס פיצה – אבן גבירול בתל אביב. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
בניגוד ל-Wolt, בדומינוס פיצה כל עובדי החברה: החל מעובדי הפנים ועד השליחים, מועסקים על ידה./מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

גם בתן ביס כל השליחים הינם עובדי חברה עם תנאים סוציאלים מוסדרים בחוזה העסקה, כך מוסרים לנו בחברה. "כמובן שבמסוף השליחים שלנו קיים חומר חיטוי לשימוש העובדים בין שליחות לשליחות. בריאות לקוחותינו ובריאות עובדינו הינה ערך עליון ובראש סדר העדיפויות שלנו כחברה. אנו מקפידים להתעדכן בנהלי משרד הבריאות כל העת ומעריכים את המצב בהתאם", הוסיפו.

מ-Wolt נמסר: "השליחים אשר עובדים איתנו כפופים להנחיות משרד הבריאות, וכמו יתר אזרחי ישראל, מצופה מהם לנהוג באחריות ורעות, להיכנס לבידוד ביתי במידה והם נדרשים לכך, ולנקוט בכלל אמצעי הזהירות בעת איסוף ומסירת המשלוחים. העברנו הודעה לכלל השליחים בה ביקשנו מהם להישמע להנחיות משרד הבריאות, ונמשיך לעדכן אותם בהנחיות חדשות".

  • עוד באותו נושא:
  • אוכל
  • וולט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully